Stlačením tlačidla sa na displeji objaví nápis Colour. To znamená, že teraz možno otáčaním kolieska na nástennom ovládači meniť farbu osvetlenia na odtiene dúhového spektra. Z bodových reflektorov na strope sa takto dá v miestnosti namiešať ľubovoľná farebná nálada.
Zamestnanci výrobcu svietidiel OMS sa v práci na nedostatok sofistikovaného osvetlenia sťažovať nemôžu. V priestoroch firmy čakajú svetelné vychytávky na každom kroku. Z portfólia firmy je zrejmé, že riešiť svetlo v byte, kancelárii či na štadióne dnes neznamená len naskrutkovať dostatočne silnú žiarovku. Súčasná osvetľovacia technika pracuje s fyzikálnymi vlastnosťami svetla, inteligentnou elektronikou, ovládacími systémami a funkčnými a zároveň atraktívnymi tvarmi. Na zmixovaní týchto parametrov a požiadaviek do vizuálne príťažlivej formy sa v OMS podieľa dizajnér Ján Štofko.
Odraz rajou
Svietidlo Modul Ray pripomína z boku morskú raju. Výrobok takto už v názve kombinuje anglický odkaz na svetelný lúč a zároveň charakterizuje svoj zaoblený profil. Dizajn produktu z dielne J. Štofka spolu s jeho ďalším svietidlom Rebell zabodoval v rámci kolekcie výrobcu OMS na minuloročnej Národnej cene za dizajn. Tvorcovia si odniesli hlavné ocenenie v kategórii produktový dizajn.
„Ide o závesné žiarivkové svietidlo, ktoré sa skladá z priamych i nepriamych zdrojov svetla. To znamená, že svieti priamo nadol a využíva i odraz od stropu. Riešenie kombinuje väčšie plochy osvetlenia, ktoré majú výraznejší vplyv na ľudskú aktivitu,“ opisuje svoj produkt dizajnér. A ďalej vysvetľuje detail šikmého polohovania svetelných plôch: „Svetlo prúdi zo svietidla nadol pod uhlom 45 stupňov, pretože práve v tomto nasmerovaní rozlišuje ľudské oko modrú zložku svetla, ktorá pôsobí povzbudzujúco. Tvar svietidla na to reaguje.“
Koncept svetla Modul Ray priamo korešponduje s fungovaním ľudského organizmu. Je nastavený tak, že v priebehu dňa sa intenzita svetla prispôsobuje prirodzenému biorytmu človeka. Ráno pôsobí ako štartér, na poludnie sa utlmí a večer sa v prípade potreby intenzita opäť zvýši. Pracuje sa s tým, že teplé svetlo pôsobí uspávajúco a studené, naopak, povzbudzuje. „Aj my vo firme pracujeme pod chladným modrým svetlom, ktoré podporuje aktivitu. Svetlo sa dá pritom ovládať tak, že zrána sa z teplej zmení na pracovný mód a večer môže simulovať svetlo zapadajúceho slnka,“ vysvetľuje dizajnér.
Svietidlo Ray
Ako na LED
Svetelnú raju navrhol J. Štofko ešte ako svoju diplomovú prácu na Ústave dizajnu Fakulty architektúry bratislavskej STU. Dnes patrí jeho model do sériovej výroby vo firme OMS – najväčšom producentovi svietidiel v strednej a východnej Európe, ktorý svoje výrobky vyváža do vyše stovky krajín sveta. Pritom je zrejmé, že realizácia konceptu nebola len iniciačným bodom kariéry mladého dizajnéra, ale aj benefitom pre produktový program spoločnosti OMS.
Západoslovenský producent svietidiel sídliaci v Dojči neďaleko Senice patrí medzi rozrastajúcu sa skupinu domácich firiem, ktoré si uvedomili dôležitosť dizajnu vo výrobnom cykle. V OMS k tomu došlo zhruba pred tromi rokmi, keď spoločnosť prizvala k tvorbe dizajnérov zo zahraničia– medzi inými aj hviezdne talianske štúdio Giugiaro Architettura. Zároveň sa vytvorením pracovnej pozície pre J. Štofka naštartovala tvorba vlastného „in house“ dizajnu, ktorá sa odvtedy personálne rozrastá a v spolupráci so školami sa vyhľadávajú nové talenty.
O tom, že firma nechce byť len výrobno-montážnou halou, ale priamo sa podieľať na tvorbe trendov a nových tvarov v osvetlení, svedčí aj čerstvo vybudované vlastné centrum pre výskum a vývoj. Tu si kľučky podávajú dizajnéri s ostatnými kolegami, riešiacimi koncepty budúcich svietidiel. Zatiaľ čo v tmavej komore sa meria a vyhodnocuje krivka svietivosti svetelných zdrojov, kolegovia termo inžinieri kontrolujú zahrievanie svietidiel, na základe čoho volia potrebné chladiče a ďalšie komponenty. O poschodie vyššie riešia optici reflektory a elektronici komponujú plošné spoje, čiže inteligentné ovládanie a „myslenie“ svetla.
Samotné zdroje svetla, ktorým dnes dominuje technológia LED, odoberá OMS od externých dodávateľov. Navrhovaním a výrobou kompletných ledkových svietidiel sa takto firma podieľa na presadzovaní spôsobu svietenia, ktoré má výrazne vyššiu životnosť a energetickú efektívnosť. Ide o segment osvetľovacej techniky, ktorá na svojej budúcnosti intenzívne pracuje.
Nová technológia je zároveň výzvou pre dizajnéra, ktorého zadaním je pri daných fyzikálnych vlastnostiach svetelného zdroja dostať návrhom vhodného tvaru z výrobku maximum. Z navrhovania svietidiel sa takto stáva komplexný proces s množstvom vstupov, pri ktorom si dizajnér nevystačí skicovaním na papieri či modelovaním tvarov v 3D. Preto si aj J. Štofko uvedomuje, že keď sa bude chcieť posunúť ďalej, čaká ho hlbší prienik do podstaty svetla ako takého. „Svetlo je téma na celý život,“ konštatuje.
Svietidlo Rebell na veľtrhu vo Frankfurte.
Dizajn ako služba
„Adepti dizajnu si väčšinou myslia, že pripravia peknú vizualizáciu a tým je vec vybavená. Prídu do firmy, predložia výkresy a natiahnu ruku po peniaze. Pritom vôbec netušia, ako produkt reálne vyrobiť a či celý koncept bude vôbec fungovať,“ hovorí J. Štofko.
Takýto postoj je charakteristický pre mladých dizajnérov, ktorých škola nepripravila dostatočne na realitu výroby vo firmách. Napriek rozrastajúcim sa kontaktom medzi vzdelávacími inštitúciami a firmami školy stále opúšťajú absolventi bez dostatočnej praxe, ktorí majú veľmi hmlistú predstavu o reálnom výrobnom cykle a neuvedomujú si nevyhnutnú následnosť krokov.
V prípade dizajnéra vo výrobe svietidiel to znamená, že musí ovládať technológiu výroby a vlastnosti použitých materiálov. Ani J. Štofko obvykle nezačína pracovať sám, ale v diskusii s optikom, ktorý navrhuje tvar reflektora. „Dizajnér exportuje svoje návrhy kolegom na oddelenie konštrukcie, ktorí zase komunikujú s výrobou alebo s dodávateľmi. Úlohou dizajnéra nie je len kresliť, ale zároveň neustále konzultovať návrhy s optikom, konštruktérom a svetlárom. V istom momente dizajnér koncept pustí z rúk, no naďalej produkt sprevádza a pripomienkuje počas konštrukčných a výrobných krokov,“ ozrejmuje J. Štofko.
S týmto scenárom súvisí aj jeho chápanie dizajnu. „Dizajn nie je voľná tvorba. Sú prípady, keď nákres má veľkú váhu a ostatní sa podľa neho orientujú. Dizajnový návrh je však stále súčasťou celého komplexu činností pri výrobe. A v konečnom dôsledku sa aj tak vždy pozerá na to, či je produkt funkčný. Dizajn je preto skôr služba, a nie umenie. Je to nástroj ekonomiky, pretože v konečnom dôsledku ide o to, aby sa výrobok predal a uspokojivo slúžil svojmu účelu,“ osvetľuje svoj postoj J. Štofko.
Rebell
Kreslenie budúcnosti
Pri tvorbe nových konceptov čerpá dizajnér svietidiel inšpiráciu z toho, čo sa deje vo svete. Zdrojom informácií je internet a tiež účasť na svetových výstavách výrobcov v segmente osvetlenia. A čo je momentálne in? „Trendom je jednoduchá elegancia tvarov, pri práci so svetlom zasa miešanie farieb. Dôraz sa kladie na inteligentné ovládanie osvetľovacích systémov. Ideálom je regulácia cez jeden dotykový panel, napríklad pomocou aplikácie na iPade,“ vysvetľuje dizajnér firmy OMS Ján Štofko.
Miera progresu v OMS je priamo závislá aj od napredovania vývoja v dodávateľských firmách. Preto vstupuje spoločnosť do obchodných vzťahov s výrobcami, ktorí sú technologicky najďalej. Nové dizajnové nápady sa podľa J. Štofka orientujú na posun v technológiách zdrojov svetla. Preto chcú v slovenskej firme spolupracovať s dodávateľmi, ktorí sú najviac vpredu.
Výrobcovia svetelných zdrojov zároveň významného odberateľa môžu informovať o konceptoch, ktoré plánujú uviesť na trh v priebehu ďalších rokov. Takto môže výrobca svietidiel dopredu rozmýšľať o nových tvaroch a výrobkoch.
Podľa J. Štofka je však podstatnejšie trendy vytvárať, a nie len sledovať. Rozmýšľanie do budúcnosti sa vo firme prejavuje napríklad v zadaní „Future concepts“. Ide tu o to, aby dizajnéri voľnejšie rozmýšľali o budúcnosti svetelnej techniky. J. Štofko prispel do laboratória nápadov konceptom s názvom Real Sky.
„Môj nápad pracuje s elastickým stropom, ktorý pripomína oblaky, čím sa vytvára pocit trojrozmernosti. Osvetlenie môže zároveň meniť farbu a dynamicky sa pohybovať. Technicky ide o elastické prekrytie stropu, pod ktorým sú umiestnené LED hlavice. Istá futuristickosť je v tom, že nie je stanovený materiál, z ktorého by to malo byť. Tu je možné posunúť aj dodávateľa smerom k novému dizajnu,“ vraví J. Štofko.
Návrh celostropového svietidla Real Sky.
Foto - Maňo Štrauch, vizualizácie - OMS
Prečítajte si ďalšie články z rubriky Kreatívne.
Rozhovor vyšiel v aktuálnom vydaní týždenníka TREND 27/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.