Hoci sú ceny nafty na niekoľkoročných minimách, cenové rozdiely zostávajú aj v rámci jednej krajiny obrovské. Napríklad v Česku je rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou čerpacou stanicou až štyridsať percent a na Slovensku približne tridsať percent.
Aj keď rafinérie reagujú na ceny na svetových trhoch, do cenotvorby vstupuje množstvo ďalších faktorov. Ropa síce zlacnela od leta 2014 zhruba na štvrtinu, no tvorí len časť ceny benzínu a nafty. Ďalšími položkami sú náklady na prepravu a logistiku, obchodné marže a dane, ktoré sa naprieč Európou značne líšia.
Daňové zaťaženie slovenských dopravcov je síce vysoké, ale spotrebná daň týkajúca sa nafty je na Slovensku nižšia ako celoeurópsky priemer, čo sa však neodráža v cenách pohonných látok.
„Daňové zaťaženie slovenských dopravných spoločností je síce vysoké, ale spotrebná daň týkajúca sa nafty je na Slovensku nižšia ako celoeurópsky priemer, čo sa však paradoxne neodráža v cenách pohonných látok,“ hodnotí Andrej Fekete, PR manažér spoločnosti Česmad Slovakia.
Ako potom môžu dopravcovia ušetriť? „V zásade platí pravidlo o množstvových zľavách. Autodopravcovia sa snažia tankovať všetky svoje autá na konkrétnych čerpacích staniciach,“ hovorí Marián Machalec, konateľ eseročky Smart Logistics. Alternatívou sú tankovacie karty, ktoré môže šofér použiť v zahraničí.
Ondřej Pavlík, riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service, tvrdí, že plánovaním trasy môže dopravca ušetriť aj pätnásť centov na litri paliva. Dokonca pri využití vratky spotrebnej dane a dane z pridanej hodnoty môže úspora ešte narásť.
Dobrou správou je, že počet krajín s vratkou spotrebnej dane pomaly rastie. K Belgicku, Francúzsku, Taliansku, Slovinsku a Španielsku sa minulý rok pridalo Maďarsko, ktoré vracia dopravcom jedenásť forintov (štyri centy) z natankovaného litra nafty.
Obľúbené tankovacie destinácie
Štatistiky DKV ukazujú, že slovenskí dopravcovia tankujú v zahraničí najviac v Rakúsku a vo Francúzsku. Na treťom mieste je Nemecko a za ním Česko. Po nich sa znovu vynára Španielsko, kam sa dopravcovia vracajú tankovať po niekoľkých rokoch nízkeho dopytu.
Zmeny v spotrebiteľskom správaní sa dejú veľmi rýchlo, prakticky okamžite po zlacnení palív v niektorej krajine. Napríklad pri preprave do Talianska slovenskí dopravcovia tradične využívali lacnejšie tankovanie v Slovinsku. V roku 2015 to však prestalo platiť.
Kamióny vychádzali zo Slovenska s plnými nádržami, prípadne ich dopĺňali v Rakúsku a až potom pokračovali do Talianska obchádzkou Slovinska. Situácia sa však nedávno opäť zmenila, keď slovinská vláda k 1. marcu zvýšila vratku časti spotrebnej dane a tankovanie v tejto krajine opäť zatraktívnelo.
Obľúbenou tankovacou krajinou je tiež Maďarsko. Ponúka najlacnejšie tankovanie pri preprave na juhovýchod, a to aj vďaka slabému forintu.
Scenáre vývoja cien ropy sú na najbližšie mesiace pre dopravcov veľmi priaznivé: liter ropy bude naďalej stáť menej ako liter najlacnejšej balenej vody.
Donedávna bolo v juhovýchodnej Európe destináciou číslo jeden Rumunsko, až kým vláda predvlani nezvýšila spotrebnú daň o šesť centov. „V súčasnosti pokračuje nárast tankovania na Slovensku. Dôvodom sú nielen relatívne nízke ceny pohonných hmôt, ale aj skutočnosť, že sa jazdí na kratšie trasy. Znižuje sa tiež spotreba, čo predlžuje interval, keď je nutné tankovať,“ myslí si O. Pavlík.
Naftová doložka
Ceny pohonných hmôt tvoria popri odpisoch, údržbe a poistení vozidiel, mzdách vodičov či mýtnych poplatkoch významnú nákladovú položku prepravných firiem. „Scenáre vývoja cien ropy sú na najbližšie mesiace v podstate nemenné a pre dopravcov veľmi priaznivé: liter ropy bude aj ďalej lacnejší ako liter najlacnejšej balenej vody,“ prognózuje O. Pavlík.
Napriek tomu odporúča, aby sa dopravcovia včas poistili voči rastu cien paliva. Zdražovanie je totiž otázkou času. Ak si vplyv nafty oddelia od ceny prepravy takzvanou naftovou doložkou, budú mať istotu, že ich príjem sa pri náraste cien skokovo nezníži.
Logistický operátor TNT má položku PHM následkom dlhodobého kolísania cien vedenú osobitne ako palivový príplatok, ktorého výška v percentách sa odvíja od svetových cien ropy a aktualizuje sa v mesačných intervaloch.
Tankovanie v zahraniční tak podľa obchodnej a marketingovej riaditeľky TNT Márie Džundovej nemá vplyv na štandardné expresné služby spoločnosti s tým, že náklady na mýtne systémy majú zakomponované v základnej cene za prepravu.
Zdroj: Profimedia.cz
Premenlivé Nemecko
Výhodné, no veľmi zradné môže byť pre dopravcov tankovanie v Nemecku. Priemerné netto ceny zo začiatku marca, za ktoré tankovali zákazníci DKV na nemeckých čerpačkách, boli
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?