Psychologické profily manažérov a ich nespravodlivý prístup k podriadeným bývajú obľúbeným námetom článkov. Zovšeobecňovanie však ani v tomto prípade nie je na mieste. Hádzať všetkých manažérov do jedného vreca by bolo príliš zjednodušujúce. Takže ako je to s vlastnosťami a povahou manažérov v skutočnosti?
Zmena pohľadu
Viac by mohli prezradiť ľudia, ktorí sa poznaním ich zručností, schopností a osobnosti živia. Headhunteri, ktorí topmanažérov vyberajú a oslovujú na zákazku slovenských aj zahraničných korporácií, a tiež kouči, ktorí manažérov pre firmy školia.
TREND sa ich preto opýtal, aké požiadavky na manažérov majú vlastníci firiem a členovia predstavenstiev. Zaujímajú sa vôbec o ich psychologický profil a povahové vlastnosti? A ak áno, zmenili sa počas uplynulých rokov v súvislosti so spoločenskými či s technologickými zmenami, ktorých tempo sa neustále zrýchľuje?
„Podmienky na trhu zásadne zmenili aj to, ako nazeráme na kompetencie ľudí,“ tvrdí Ladislava Molnárová, partnerka z executive search spoločnosti Amrop Jenewein. Pri výbere správneho kandidáta sa podľa nej už nehľadí len na odborné zručnosti, znalosť cudzích jazykov, prax a výsledky, ale aj na hodnotovú orientáciu a súlad s nastavením firemnej kultúry.
Firma môže napríklad požadovať, aby nová hlava exekutívy aj svojím vystupovaním a životom jasne a zreteľne reprezentovala hodnoty firmy. Napríklad pozitívny vzťah k diverzite a inakosti či, naopak, odpor ku xenofóbii a rasizmu.
Vidieť to aj na inzerátoch zo svetových kariérnych portálov, ako je napríklad Glassdoor. Ponúkané pozície na najvyšších poschodiach firiem často obsahujú požiadavky na hodnotové nastavenie a charakterové vlastnosti šéfov. Očakáva sa „pokora a otvorenosť k odlišným názorom“ alebo „výnimočná zručnosť v počúvaní“, prípadne ako CEO „budete pracovať na vytvorení jednotného tímu, ktorý zvládne požiadavky na projekt a bude sa pri tom baviť“.
Od prezidentov a generálnych riaditeľov sa očakáva, že budú „hlavnými mobilizátormi a vodcami“, budú „rozvíjať firemnú kultúru a víziu spoločnosti“ a „budovať prostredie, ktoré podporuje vynikajúci výkon a pozitívnu morálku“.
„Najlepšia vizitka kvalitného lídra je, keď ho jeho ľudia prerastú,“ konštatuje kouč Zoltán Demján. Zdroj: Maňo Štrauch
Hodnoty podľa firmy
„Vzdelanie a prax boli kedysi kľúčové, dnes firmy hľadajú aj
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?