Európa vidí svoju budúcnosť v digitalizácii. Napriek tomu ukazovateľ digitalizácie firiem, ktorý odzrkadľuje využívanie dát, softvérov či analytických metód vo firemných procesoch, podľa štúdie Európskej komisie rastie pomaly a výrazne menej než napríklad v Česku.

Kým u susedov od roku 2016 do roku 2020 vzrástol o viac než 40 percent, na Slovensku bol rast len desaťpercentný. Vplyvom pandémie sa však digitalizácia stala nutnosťou aj pre slovenský biznis. Podľa šéfa spoločnosti Omnicom Miroslava Hlohovského totiž práve digitalizácia firmám pomôže zefektívniť a zlacniť ich interné procesy.

Ako sú na tom slovenské firmy z pohľadu digitalizácie, pokiaľ ide o ich konkurenciu?

V porovnaní so západnou Európou sú firmy na Slovensku z pohľadu digitalizácie pozadu. Sledujeme však rastúci trend, čo znamená, že o digitalizáciu majú záujem najmä firmy, ktoré podnikajú v európskom meradle a pre ktoré je teda konkurencieschopnosť nevyhnutná. Paradoxne, väčšie domáce firmy s určitou históriou, ktoré by transformáciu potrebovali najviac, sú v digitalizácii často pomalšie než menšie slovenské spoločnosti či startupy.

Zmenila niečo pandémia?

Záujem o digitalizáciu zvýšila, a to najmä v interných procesoch. Zo dňa na deň museli zamestnanci začať pracovať na diaľku a všetky výhovorky typu „to sa u nás nedá“ išli bokom. Digitalizácia, to však nie sú iba interné procesy, sú to aj služby. Napríklad rezervačný portál alebo niečo, čo predtým fungovalo len telefonicky či osobne, sa dnes musí zmeniť. V čase pandémie sa preto digitalizácia stala veľmi žiadanou. Dnes už každá firma, ktorá poskytuje služby, má určitý prvok digitálnych služieb. Od hotelov po taxislužby. Veci je nutné riešiť v mobile alebo digitálnym spôsobom.

Súčasná situácia bude viesť k vyšším nákladom firiem. Priestor na investície do digitalizácie sa môže zmenšiť.

Skôr sa bude diať presný opak. Digitalizácia totiž firmám pomôže zefektívniť a zlacniť ich interné procesy a spoločnostiam sa napriek zvýšeným vstupným nákladom podarí byť na trhu konkurencieschopnejšími.

Stabilný cash flow však bude pre firmy čoraz dôležitejší.

Áno, ale napríklad pri digitalizácii firmy často využívajú rôzne cloudové služby. Predplácajú si paušál a majú náklady pod kontrolou. Zároveň im využívanie takýchto moderných služieb zabezpečí, že ich softvér nestarne a nemusia ho napríklad odpisovať. Predplatné na cloudové služby môžu zároveň meniť podľa reálnej potreby, dynamiky trhu a výkonnosti firmy. Ak má firma úspešný rok, doplatí si väčšiu kapacitu odberu služieb, v náročnejších časoch ich zasa zníži. Je to veľmi flexibilné.

Koľko percent ziskov by mali firmy do digitalizácie investovať?

Na to existujú rôzne štúdie. Pri transformácii biznisu je to okolo štyroch až desiatich percent z obratu ročne v závislosti od odvetvia.

Čo je v súčasnosti pri digitalizácii firiem dôležitejšie než online systémy a procesy?

Pri digitálnej transformácii je dôležitý ľudský aspekt, o ktorom hovorí málokto. Popri digitalizácii procesov musí každá firma urobiť zmenu fungovania ľudí, ktorí sa musia naučiť s novou technológiou pracovať.