Vlaňajšok priniesol biznisu viaceré výzvy. Výnimkou nebola ani etablovaná senická spoločnosť ArcelorMittal Gonvarri Slovakia. Napriek nepriaznivému dianiu v priemysle sa jej predvlani vďaka správnym rozhodnutiam a zefektívňovaniu výroby podarilo dosiahnuť rekordné výsledky.
„Aj vďaka diverzifikácii zákazníkov a výrobkov sa nám darí napĺňať rozpočet z pohľadu predaného množstva. Naďalej chceme uspokojovať potreby zákazníkov a pokračovať v investičných zámeroch, ktoré sú okrem digitalizácie procesov a automatizácie cielené aj na dekarbonizáciu,“ hovorí generálny riaditeľ firmy Peter Mišo.
Pred pandémiou aj počas nej podnik investoval do modernizácie a automatizácie. Čo bolo kľúčové?
Kľúčové bolo udržať vysoké štandardy v kvalite servisu a kvalite výrobkov, ale aj v postupnom zvyšovaní produktivity a znižovaní nákladov. Aj tieto faktory nám umožnili presvedčiť akcionárov o pokračovaní napĺňania investičného plánu, ktorý sme rozdelili do niekoľkých rokov.
Avizovali ste nový projekt a investíciu.
Áno. Nebudeme však zatiaľ komentovať detaily potenciálnej investície. Čo sa týka nového projektu, ten sa vydaril a stali sme sa dodávateľmi pre jednu z najvýznamnejších automobiliek na výrobu elektromobilov.
Na Slovensku pribudne ďalšia automobilka. Riešite možné synergie či dodávateľské vzťahy?
Závod v Senici už dnes dodáva pre Volvo cez finálneho spracovateľa ploché výlisky z materiálu, ktorý sa tvaruje za tepla. Priestor na synergiu tu je, a keďže máme skúsenosti s delením oceľových aj hliníkových plechov, ako aj s lisovaním a výrobou plechov pre vonkajšie diely, je to pre nás výzva. Otázkou je, ktoré procesy bude Volvo internalizovať a ktoré zverí dodávateľom.
Aké plány má podnik do budúcna?
Mnohé plány zostali nezmenené – naďalej chceme udržať vysokú kultúru vo firme, pracovať bezpečne, uspokojiť potreby zamestnancov a zákazníkov a pokračovať v investičných zámeroch, ktoré sú cielené na digitalizáciu procesov a automatizáciu. Navyše k nim pribudla dekarbonizácia.
Pomôžu investície do digitalizácie a automatizácie expanzii produkcie?
Cieľom digitalizácie a automatizácie je rast produktivity a skvalitňovanie servisu a výrobkov. S digitalizáciou sme začali v roku 2016 a teraz vstupujeme do fázy konsolidácie s materskou firmou, ktorá využíva aj naše skúsenosti. Personalistika, výroba, údržba aj bezpečnosť sú v tomto smerovaní už zapojené a väčšina dát je spracovaná digitálne. Pomaly sa zamýšľame, ako využiť umelú inteligenciu v niektorých procesoch. V oblasti automatizácie sme začali pred dvoma rokmi investovaním do automatického merania šírky, v lete budeme inštalovať na pozdĺžnu deliacu linku robot na inštaláciu nožovej súpravy a separátorov.
A čo budúci rok?
Na ďalšej linke chceme inštalovať automatické meranie šírky a hrúbky a inštalovať fotovoltickú elektráreň. Na druhej pozdĺžnej linke budeme inštalovať robot na výmenu nožov a nastavenie separátorov. Tieto zmeny nám pomôžu automatizovať chod linky. Výška schválených investícií je zhruba päť miliónov eur. Návratnosť bude v zvýšenej produktivite a ušetrených či udržaných nákladoch, ktoré sú z roka na rok vyššie. Operátori si zvýšia kvalifikáciu a zlepšia sa im pracovné podmienky, nehovoriac o zvýšenej kvalite výrobkov.
Koľko možno využívaním princípov Priemyslu 4.0 v podniku. akým je ArcelorMittal Gonvarri, ušetriť?
Hlavným prínosom týchto technológií je zlepšovanie pracovného prostredia, zjednodušovanie manuálnej práce, rast kvalifikácie zamestnancov, produktivity, kvality výrobkov a servisu a udržiavanie výrobných nákladov na rozumnej hranici.
Kedy očakávate spustenie výroby vlastnej elektriny zo solárnej elektrárne?
Počítame so spustením prvej fázy už na jar budúceho roka. Dodávateľa máme vybraného a skoršiemu termínu bráni nedostatok komponentov.
Automotive je dnes o elektromobilite. Ako využijete tento trend?
Elektromobilita je fakt a môžeme v nej vidieť buď hrozbu, alebo príležitosť. Už dnes dodávame výrobky pre výrobcov elektromobilov v Európe. Využili sme rozšírenie výrobného portfólia zmenou stratégie, keďže nechceme byť len „oceľovým servisným centrom“, a začali sme spracovávať hliník či vyrábať ploché výlisky aj na vonkajšie diely áut. To nám pomáha pri hľadaní nových príležitostí. Plech či už z ocele, alebo z hliníka je recyklovateľný, čoho význam sa zvyšuje prechodom na dekarbonizáciu výroby, kde má ArcelorMittal ako výrobca ocele a Gonvarri ako spracovateľ jasnú stratégiu a ciele. Trend sme zachytili a premýšľame o ďalších väčších investíciách vzhľadom na kapacitné možnosti.
Aká je dnes situácia s dodávateľskými reťazcami?
Určite iná ako pred krízami, ktoré nás zasiahli. Všetci dodávatelia sa museli prispôsobiť, objednávky a odvolávky finálnych zákazníkov sa už menia menej často, ale stále cítiť výkyvy zapríčinené hlavne chýbajúcimi dielmi. Tento stav sa nevyrieši za krátky čas. Hľadáme preto riešenia, aby sme vedeli reagovať na tieto zmeny čo najflexibilnejšie s čo najmenším vplyvom na zákazníka aj na nás. Dôležitá je komunikácia a odbornosť ľudí.
Sú ceny energií pre podnik problém?
Energie stúpli trojnásobne a dnes nie je možné uzavrieť kontrakt, takže po vypršaní terajších budeme nakupovať na spotových cenách. Našťastie zima nebola až taká zlá. Napriek tomu bolo treba prijať opatrenia na zníženie spotreby. Bez motivácie firiem a domácností nemajú zmysel žiadne dotácie. Prijali sme program na znižovanie energií, ktorý nám pomohol znížiť hlavne spotrebu plynu. Ale enormné zvýšenie sa vždy premietne čiastočne do cien, aj keď v prípade ročných a polročných kontraktov nemôžeme meniť ceny podľa mesačných cien energií.
Aké sú ďalšie plány podniku?
Treba veriť, že ruská agresia na Ukrajine sa skončí čo najskôr a trhy s energiami už nebudú podliehať výkyvom. Ťažko čakať, že sa vrátia na úroveň pred pandémiou. Treba hľadať spôsoby, ako eliminovať fosílne palivá a znižovať energetickú náročnosť. V rámci plánu dekarbonizácie chceme inštalovať solárne panely, hľadáme spôsob, ako nahradiť vykurovanie zemným plynom tepelnými čerpadlami. Určite nevyrobíme elektrinu v plnom rozsahu, ale cestou je aj nákup zelenej energie. Pozeráme sa aj na možnosť inštalácie nových liniek a prebieha analýza faktorov, ktoré s takou veľkou investíciou súvisia.