2016: Oslabí sa pozícia veľkých vydavateľstiev na trhu e-kníh, ich miesto zaujímajú autori, ktorí si knihy vydávajú sami
Namiesto toho, aby zomrel či presnejšie opustil maľovanie, zmenil svoj spôsob tvorby – a stal sa zakladateľom moderného umenia. Súčasné reakcie na príchod nových médií, od streamovanej televízie cez sociálne siete po digitálny obsah, znejú často podobne: ich príchod má úplne vytlačiť staré médiá.
Jedným zo zásadných obratov v roku 2015 mal byť vstup Facebooku do mediálneho biznisu. Najväčšia sociálna sieť umožní vydavateľom publikovať obsah cez svoju platformu, pričom zabezpečí aj integráciu videa či inzercie. Zdanlivo logický počin – veď v posledných rokoch sa stalo bežným, že Facebook sa pre jeho používateľov stal zdrojom spravodajstva bez ohľadu na to, ktoré médium správu publikovalo – sa stretol aj so silným odporom.
Podľa kritikov totiž dá Facebooku priveľkú moc nad obsahom inak nezávislých médií. Sociálne siete sa však stanú v najbližších rokoch dôležitou súčasťou tvorby, nielen distribúcie médií: popri Facebooku v októbri spustil aj Twitter svoj projekt Moments. Ten zhŕňa dohromady aktuálne udalosti a tweety a fotografie dopĺňa hlbším mediálnym obsahom.
Na výber dohliadajú skúsení editori z klasických médií. Ako vysvetľuje čerstvý šéf Twitteru Jack Dorsey, ide v zásade o „breaking news“ známe z televízie, avšak ešte čerstvejšie, aktuálnejšie a bližšie používateľovi. Sociálne siete využívajú svoju veľkú výhodu, podrobnú znalosť používateľa, ktorému vedia veľmi presne servírovať, čo ho zaujíma.
Technológie sa zmenili, no tvorba obsahu sa stáva podstatnejšou než kedykoľvek v minulosti
Televízia ako film
Ak sa Twitter inšpiroval televíziou, obrazovka sa zasa nebráni vplyvu digitálnych médií. Pasívnejšie hlasovania cez SMS správy už v roku 2015 výraznejšie nahradili aplikácie, ktoré popri prejave sympatií umožňujú napríklad komentovať priebeh reality šou. A to aj na Slovensku, kde diváci
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?