Bratislava a Košice, dve najväčšie slovenské mestá, sa dočkali diaľničného prepojenia. Nevedie však cez Slovensko, ale cez susedné Maďarsko. Kým niektorí hovoria o víťazstve, ďalší cítia hanbu. Fakt je, že tempo výstavby diaľnic sa v krajinách strednej Európy líši.

Z pohľadu priemerného tempa prírastku nových diaľničných úsekov Slovensko výrazne zaostáva za Poľskom či práve Maďarskom. Za mnohé dôvody môžu chybné politické rozhodnutia či zle nastavený systém. Svoju úlohu však zohráva aj neporovnateľne rázovitejšia krajina, cez ktorú Slováci musia diaľnice stavať.

Ambiciózne Poľsko

Najvyššie tempo výstavby diaľničnej siete spomedzi krajín V4 nastolili Poliaci. Kým na prelome milénií krajinu pokrývalo zhruba 360 kilometrov diaľnic, v minulom roku to bolo už viac ako 1 700 kilometrov.

Ak prirátame rýchlostné cesty, sieť poľských autostrád dosiahne dĺžku takmer 4 300 kilometrov. Len za posledných päť rokov narástla poľská cestná sieť o viac ako 40 percent. Celkovo má sieť najkvalitnejších ciest do roku 2025 prekročiť šesťtisíc kilometrov.

Zlomovým z pohľadu výstavby poľských diaľnic bol rok 2004. Okrem toho, že krajina vstúpila do Európskej únie, jej vláda zverejnila komplexnú stratégiu výstavby cestnej siete, podloženú patričným investičným plánom. V priebehu nasledujúcej dekády sa podarilo v Poľsku celkovú dĺžku diaľničnej siete zväčšiť prakticky štvornásobne.

Krajina pokračovala v štedrom financovaní v ďalších rokoch a vonkoncom nepoľavuje. Varšava v auguste tohto roka predstavila nový národný program výstavby ciest. „Predstavujeme program infraštruktúry, vďaka ktorému bude Poľsko jednou z najlepšie prepojených krajín v Európe,“ vyhlásil premiér Mateusz Morawiecki. Krajina plánuje do roku 2030 vynaložiť na rozvoj cestnej infraštruktúry viac ako 291 miliárd zlotých, teda vyše 63 miliárd eur.

Poliaci v značnej miere dbajú na to, aby svoje cestné projekty ťahali až po hranice. Cieľom je prepájať nielen mestá a vnútroštátne regióny, ale vytvárať aj medzinárodné koridory. Nie vždy sa však ich ambície stretávajú s rovnakým nasadením u susedov. Napríklad kým rýchlostná cesta S3 Bolków – Lubawka je pred dokončením, nadväzujúca diaľnica D11 na českej strane je len v prípravnej fáze. Obdobne je na tom európsky koridor TEN-T, ktorý by mal prepájať poľské Katovice a Žilinu.

Diaľnica R4 a rýchlostná cesta D7 sú pred dokončením. Nultý obchvat Bratislavy má odľahčiť a zjednodušiť dopravu.
Neprehliadnite

Novela zákona podľa A. Doležala významne skráti lehotu výstavby kľúčových diaľnic

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa