J&T by navyše podľa informácií TRENDU rada financovala kúpu stavebnej firmy Doprastav. Vyplýva to z toho, že výstavba diaľnic sa opäť stala ziskovým odvetvím, no nadnárodné banky sú voči nej skeptické vzhľadom na nedávny finančný kolaps Doprastavu, Váhostavu a ďalších stavebných podnikov.

Ceny stúpli

Na začiatok krátka virtuálna jazda po budúcej diaľnici. O štyri roky sa z Martina smerom do Považskej Bystrice a ďalej na juh nebude jazdiť cez Žilinu, ale diaľničným tunelovým obchvatom, ktorý je dnes vo výstavbe. Z martinskej strany tento obchvat začína 7,5-kilometrovým tunelom Višňové.

Jeho východný portál (na snímke) vidno už dnes, pri zjazde z novej diaľnice od Martina. Tunel Višňové razí združenie talianskej skupiny Salini Impregilo a slovenskej firmy Dúha Miroslava Remetu.

Treba im držať palce, lebo to potrebujú viac ako iné firmy na ďalších úsekoch. Salini Impregilo síce patrí medzi globálne firmy, ale na Slovensku nemá zastúpenie. Dúha ho síce má, no zase nemá skúsenosti s tunelmi.

Druhé riziko tejto stavby je, že ju oceňovali v roku 2012, keď boli stavebné práce a materiály mimoriadne lacné. Vtedy stavbári nemali prácu a v súťažiach ponúkali nízke ceny. Aj vstupné náklady stavebných firiem boli v tom čase nižšie. Cenová ponuka Remetu a spol. bola zhruba na úrovni polovice štátneho odhadu. Problém je, že tunel začali raziť až v roku 2015. Náklady odvtedy výrazne stúpli, lebo zrazu je práce dosť, a materiálu a pracovníkov málo.

Podobne sa situácia vyvinula na ružomberskom úseku D1, ktorý stavia Váhostav-SK. Na začiatku to vyzeralo na lukratívnu zákazku, lebo Váhostav ju vyhral až so štvrtou najvyššou cenou. Pre zdraženie vstupov však dnes na nej podľa informácií TRENDU dosahuje stratu.

To, samozrejme, neznamená, že aj Višňové skončí v strate, ale vankúš na krytie rizík je menší, ako bol na začiatku.

Keď nikto iný nechcel

Banky sú dnes vo všeobecnosti v odvetví stavebníctva opatrnejšie. V reštrukturalizácii skončilo viacero firiem. Okrem Doprastavu a Váhostavu aj TSS Grade a Uranpres. Aj preto sa banky do financovania výstavby Višňového veľmi nehrnuli a podľa informácií TRENDU Dúha vážne rokovala len s Poštovou bankou. Tú vlastní J&T, táto skupina ju postupne získala od finančníka Maria Hoffmanna.

Poštová banka v minulosti úverovala viacero firiem, v ktorých mal podľa zákulisných informácií vplyv M. Hoffmann. Spravidla šlo o firmy

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa