V Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) to od parlamentných volieb ide dolu vodou a zdá sa, že bez zásahu zvonka sa z tejto krízy nevyhrabe.
Stratení v tuneloch
Týka sa to každého, kto jazdí autom do Tatier zo západného Slovenska alebo dochádza do Bratislavy za prácou po severnej D-jednotke, prípadne mu z iného dôvodu záleží na dokončení severnej D1.
Zdroj: Maňo Štrauch
Výstavba severnej D-jednotky sa zasekla. Dôvodom nie sú chýbajúce zdroje ani nespoľahliví dodávatelia, ale chaotické riadenie NDS.
Prejavuje sa to na viacerých úsekoch. Napríklad obchvat Ružomberka NDS zazmluvnila už v novembri 2013. Už krátko nato bolo jasné, že termíny sa nestihnú, lebo stavebné združenie OHL ŽS – Váhostav zistilo, že terén je horší, ako sa predpokladalo. Bolo treba ho detailnejšie preskúmať a hľadať alternatívy. Dodávatelia už v závere roka 2014 navrhli nové trasovanie, ktoré podľa neskorších odhadov malo stáť o 100 miliónov viac než pôvodne.
Manažéri NDS sa odvtedy skrývajú pred rozhodnutím, ktoré je rovnako nevyhnutné ako ťažké: buď poslať peniaze navyše združeniu, ktorého členom je nepopulárny Váhostav, alebo úsek, prípadne jeho časti tendrovať nanovo. Jedno aj druhé bude znamenať vyššie náklady. Ak si NDS ponechá existujúcich dodávateľov, diaľnica bude pravdepodobne dokončená skôr. Ak by hľadal nových, už len verejné obstarávanie by prinieslo najmenej ročný sklz.
Najhorší scenár je ten, ktorý sa deje na NDS: ani necelé tri roky po predložení novej trasy nepadlo definitívne rozhodnutie.
Zdroj: Maňo Štrauch
Tam a naspäť
Zmenu trasy začala pripravovať NDS ešte za jednofarebnej vlády Smeru. Krátko pred voľbami sa začalo posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), nasledovať mali geologické prieskumy a ďalšie aktivity, ktorých výsledkom malo byť vydanie nového stavebného povolenia a samotná výstavba.
„EK predbežne súhlasila s novým trasovaním aj s financovaním zvýšenia ceny z eurofondov s tým, že finančné dosahy sa budú postupne spresňovať podľa výsledkov prieskumných a projektových prác,“ hovorí vtedajší investičný riaditeľ NDS Pavol Kováčik.
Výstavba severnej D1 sa zasekla, dôvodom nie sú chýbajúce zdroje, ale chaotické riadenie NDS
Po nástupe novej vlády získala NDS do svojej správy Sieť a zrazu bolo všetko inak. Jej nominant na poste generálneho riaditeľa Róbert Auxt poslal na ministerstvo životného prostredia list, ktorým posudzovanie vplyvov na životné prostredie zastavil. „Z dôvodu, že tento postup nebol konzultovaný a schválený Európskou komisiou,“ povedal R. Auxt. Podľa neho by zvýšenie ceny o 100 miliónov nebolo v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní, a preto hrozilo, že EK peniaze nepreplatí.
NDS po odchode R. Auxta projektovú prípravu novej trasy opätovne spustila. Obsah je v zásade rovnaký, až na to, že NDS medzičasom stratila deväť mesiacov len preto, že R. Auxt mal iný názor ako manažment NDS pred ním aj po ňom. A stratí ďalšie mesiace, ak sa NDS už konečne nerozhodne, čo vlastne chce.
Výstavba dialnice Zdroj: Maňo Štrauch
Skončí sa v poli
Žilina si na svoj obchvat počká dlhšie z rovnakého dôvodu ako Ružomberok – pre chaos v NDS. Prvý z dvoch úsekov južného žilinského obchvatu má byť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?