Ukončenie zmluvy je obojstrannou dohodou. Má pre štát tú výhodu, že konzorcium firiem Salini Impregilo – Dúha by malo odísť dobrovoľne a bez robenia problémov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Keby chcelo, mohlo by totiž Salini cez súdy brániť výberu nových dodávateľov, a tak zabrzdiť výstavbu. Dohoda sa však stane účinnou, až keď Salini zloží bankovú garanciu.
Jej zmyslom je napríklad aj vyplatenie robotníkov. NDS tiež pošle peniaze združeniu Salini, ktoré ich posunie dodávateľom. Garancia je pre NDS poistkou, že Salini tieto peniaze pošle včas, aby neskôr nevznikli náklady navyše. Druhá časť garancie sa týka rizík a záruk za odvedené práce. Keby sa odhalil technický problém, za ktorý môže Salini, NDS by na ňu siahla.
Diaľničiari majú pri ďalšom postupe dve možnosti. Buď vyberú dodávateľov bez súťaže, čím sa však pripravia o eurofondy, alebo ich vyberú cez otvorený tender. Lenže ten môže trvať i rok. NDS bude teda znášať riziko, že stavbu nedokončia do konca roku 2023.
A aj pri tomto scenári hrozí prepadnutie eurofondov. Minister dopravy kedysi vyhlásil, že hraničným pre europeniaze je rok 2023. NDS bude balansovať medzi týmito dvoma scenármi a verejnou mienkou. Môže to dopadnúť i tak, že nebudú ani eurofondy, ani diaľnica.
Eurokomisia je vraj za
Rozostavaný
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?