TREND zorganizoval podujatie s hlavným partnerom, poradenskou spoločnosťou KPMG Slovensko a štyrmi partnermi – dvoma poradcami Amrop Slovakia a RSM Tacoma, právnickou kanceláriou Havel, Holasek & Partners a privátnou bankou Erste Private Banking. Kľúčových rád pre rozvoj rodinných podnikov zaznelo na fóre viacero. Ponúkame podstatné z nich.
1. Odložiť ružové okuliare
„Drvivá väčšina slovenských firiem nie je pripravená na nástupníctvo. Každý rodič by chcel na čele firmy vlastné dieťa, no tie na to treba pripravovať nie pár týždňov či rok-dva, ale už od detstva. A to sa deje málokedy,“ upozorňuje predseda rady partnerov KPMG Ľuboš Vančo. Z prieskumov síce vychádza, že tretina slovenských rodinných firiem si myslí, že s nástupníctvom žiadny problém nemá, podľa neho je to však príliš optimistické.
„Máme sedemdesiatročného klienta, ktorý má biznis v hodnote desiatok miliónov eur. No vždy, keď sa ho pýtame, ako by to malo byť s nástupcami, stále nám odpovedá, že na to má ešte čas,“ približuje riaditeľka Erste Private Banking Michaela Kaňová. Najväčšou chybou rodičov podľa Ľ. Vanča je, ak zveria vedenie firmy deťom, ktoré na to nemajú schopnosti, a tak ju vystavia možnému pádu. Vtedy treba podnik radšej predať inému investorovi.
Objektívny pohľad otca na schopnosti detí je kľúčový aj podľa partnera Amrop Slovakia Maria Fondatiho. „Nestačí, ak má dieťa záujem, ale musí na to aj naozaj mať. Otec veľa nevyrieši, keď len dieťa dosadí na vrchol bez toho, aby si najskôr samo získalo rešpekt,“ uvádza.
Mario Fondati Zdroj: Milan David
2. Vzbudenie záujmu a zodpovednosti
Na úplnom začiatku je chcenie a schopnosť detí nahradiť rodičov. Tí to v nich môžu sami vyvolávať. „Ešte predtým, ako som prišiel do otcovej firmy, mi pri návštevách domova ukazoval grafy, ako mu biznis rastie. Videl som, že to vie posúvať dopredu,“ spomína Daniel Tomko mladší zo strojárskej spoločnosti Tomark, ktorý ju dnes riadi i vlastní spolu s otcom Danielom starším.
M. Kaňová radí, že aj keď je rodina solventná, rodičia by mali deti viesť k finančnej disciplíne. „Máme veľa dobre zabezpečených klientov, čo deťom nedajú byt iba tak. Prinútia ich zobrať si hypotéku, aby sa naučili lepšie hospodáriť s peniazmi,“ hovorí M. Kaňová. Podľa nej je dobré poslať dieťa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?