Slovensku máme vyše tritisíc základných a stredných škôl, v školstve pracuje viac ako stotisíc ľudí a vláda a samosprávy nalejú do systému každý rok viac ako tri a pol miliardy eur. Napriek tomu väčšina detí z chudobných rodín, žiaci z drevených osád či študenti, ktorí vyrastajú v neúplných rodinách bez dostatočného materiálneho zabezpečenia, nezískajú v štátnom vzdelávacom systéme ani najzákladnejšie zručnosti a vedomosti.

Vyplýva to z výsledkov medzinárodného výskumu PISA OECD 2018, ktorý testoval 15-ročných žiakov a študentov zo škôl naprieč celým Slovenskom. Dáta hovoria, že tretina z nich patrí v čitateľskej gramotnosti do takzvanej rizikovej skupiny. Úroveň vedomostí a schopností týchto detí je na najnižšej možnej úrovni. Žiak dokáže v texte vyhľadať len dominantné informácie, ktoré sú vyjadrené priamo. Rozozná len hlavnú myšlienku alebo autorov zámer, ktorý je mu blízky, a dokáže spracovať len taký text, v ktorom sa nenachádzajú zavádzajúce informácie. Žiaci na tejto úrovni potrebujú pomocné pokyny, čím sa v úlohe majú zaoberať.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa