Michal Horváth je spoluautor štúdie Ako zakopať rozpočtovú sekeru, ktorá odhaduje prínos troch desiatok možných opatrení na ozdravenie verejných financií. Pôsobí na Oxfordskej univerzite, je externým spolupracovníkom na ministerstve financií.

Konsolidačné opatrenia vo vašej štúdii sú najmä o zvyšovaní daní. Nedalo sa viac spraviť na výdavkoch štátu?

Ide o núdzový scenár, ktorý treba realizovať v krátkodobom horizonte. Je to do veľkej miery dané vonkajšími obmedzeniami, netrpezlivosťou trhov a hrozbou pokút z EÚ. Jednoducho povedané, keby sa boli verejné financie dali do poriadku skôr v „dobrých časoch“, trhy a EÚ by nás dnes nenútili do núdzového scenára konsolidácie. Tento núdzový scenár by bolo možné zlepšiť aj v zmysle štruktúry opatrení, aj v rozložení v čase. Bohužiaľ, tento priestor nemáme.

V niektorých krajinách vidno, že tlak trhov dotlačil populistické vlády do skratkovitých riešení. Čo by boli najškodlivejšie kroky, ktorých by sa vláda mohla dopustiť v snahe získať dodatočne zdroje?

Najdeštruktívnejšie sú ad hoc opatrenia s dlhodobým dosahom. Bezhlavé vyrubovanie daní na domnelých nepriateľov ľudu, účtovnícke triky či znárodnenie súkromného majetku, ako sme to videli v susednom Maďarsku. Situáciu riešia iba na papieri a dočasne, pričom pôsobia devastujúco na dôveru investorov i obyvateľstva v inštitúcie, ktoré sú nevyhnutné pre dobré fungovanie trhovej ekonomiky.

Deštruktívne nápady nám trh neodpustí

Bude podľa vás trh dostatočne rozlišovať medzi jednotlivými opatreniami, medzi konštruktívnymi a deštruktívnymi?

Iste. Okrem samotnej podstaty opatrení je dôležitý aj signál, ktorý vysielajú. Cesta k zdravým verejným financiám sa splnením trojpercentného kritéria v roku 2013 iba začína. Prvé kroky vlády naznačia, ako vážne to nová garnitúra myslí so strednodobou konsolidáciou verejných financií. Účinné opatrenia vecného charakteru na rok 2013 môžu dodať dôveryhodnosť plánu, s ktorým vláda bude musieť prísť na ďalšie roky po núdzovom budúcom roku.

Bude mať samotná konsolidácia výrazný vplyv na rast ekonomiky?

Aj rozumné opatrenia mierne pribrzdia očakávaný rast ekonomiky. S týmto sa vo výpočtoch v štúdii rátalo.

Keď sa pred rokom zvyšovala DPH, malo to byť dočasné opatrenie, zákon mal platiť, pokiaľ sa situácia vo verejných financiách nezlepší. Mala by vláda takto štylizovať zákony aj teraz?

Hlavným problémom slovenského verejného rozpočtu je, že jeho príjmy sú dlhodobo nižšie ako výdavky. Znamená to, že aj keby náhodou zavítali na Slovensko dobré časy, deficit sa síce opticky zníži, ale základná nerovnováha nezmizne. Slovensko potrebuje rozumné opatrenia s trvalým efektom.

Tie vaše sú však takmer výlučne len o raste daní.

Opakujem, ide o to, aby sme rýchlo neskončili v nemilosti trhov, čo sa môže stať ľahšie, ako si mnohí ešte donedávna mysleli. Preto bude v roku 2013 priestor pre rozumné opatrenia obmedzený. No aj v tomto časovom strese sa dajú robiť horšie a lepšie opatrenia. Najhoršie by bolo úplne zanevrieť na rácio. Preto sme aj napísali túto štúdiu. V ďalších rokoch sa však už otvára priestor na lepšie opatrenia, ktoré môžu zastabilizovať verejné financie a tiež dať Slovensku novú tvár. V štúdii nehovoríme, aká by táto tvár mala byť. Toto nie je ideologická štúdia, ale sumár odborných prepočtov. Politici si môžu vybrať podľa svojho presvedčenia.

Nebude prekvapením, ak bude pokušením novej vlády časovo natiahnuť konsolidačný plán. Vidíte v tomto smere nejaké šance?

Nemyslím si, že existuje veľký priestor. Voči únii by sme sa mohli pokúsiť uspieť účtovníckymi trikmi, ale na prípade Maďarska je vidno, že to nemusí fungovať. Zároveň si myslím, že zo strany únie bude snaha ukázať silu nových pravidiel a trestať hriešnikov. V každom prípade však nesmieme zabudnúť na trhy. Slovensko bolo dosiaľ mimo radaru až na dve aukcie dlhopisov, ktoré by mali byť dostatočným varovaním do budúcnosti. Suma, ktorú musí Slovensko každoročne refinancovať - splátky starého dlhu, úroky na ňom, ako aj nový dlh -, už dosahuje kritické úrovne, pričom dôvera veriteľov je krehká vec. Otáľanie alebo nekoncepčné opatrenia by ich mohli zneistiť a poslať Slovensko do rúk eurovalu a MMF. Slovensko preto musí prijať rozumné a razantné opatrenia hneď po nástupe novej vlády. V štúdii ponúkame celé menu opatrení, ktoré by sa mohli zaviesť.

Viac o tom, čo čaká Slovensko s novou vládou, čítajte v novom vydaní TRENDU 10/2012 v článkoch: Realita a pokušenia Roberta Fica a Nová vláda, nová šanca.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Ilustračné foto na titulke - Profimedia.cz, v článku - Archív