Predpokladom na to je nenápadná vec, ktorú ste pravdepodobne nikdy nevideli – aktívny pixlový senzor. Tento vynález sa do telefónov dostal na prelome milénia a zmenil spôsob, ako vnímame a zachytávame svet okolo seba a ako sa so svojimi zážitkami delíme s ostatnými.
Rozvoj internetu tento trend výrazne posilnil. Médiá, cez ktoré svoje fotografie a videá online zdieľame – Instagram, Snapchat či Facebook –, sa stali multimiliónovými biznismi. Vznikol fenomén „selfie“ a fotky usmievajúcich sa ľudí zaplavili web.
Niektorí si na tom postavili svoje živobytie. Výtvory youtuberov sledujú milióny tínedžerov a pri každom kliknutí na video cinkne kasa obrovského marketingového kolotoča, ktorý vie, kam sa presunuli oči konzumentov. To všetko má na svedomí jedna malá súčiastka.
Zdroj: Quartz
Skrytí hýbatelia
Takto vyzerá písanie o ekonomike a biznise, ktoré baví. Tvorcovia z digitálneho vydavateľského domu Quartz, ktorí sa pred piatimi rokmi pustili do inovatívneho písania o trendoch pre digitálne natívne publikum, oslávili svoje výročie prvým vykročením k printu. Výsledkom je vizuálne i obsahovo príťažlivá kniha The Objects that Power the Global Economy o desiatich objektoch, ktoré – väčšinou nenápadne – hýbu svetovou ekonomikou. Princíp pútavého písania spočíva v tom, že väčšinou prehliadané artefakty autori vynášajú na svetlo a v kontexte objasňujú ich dôležitosť.
Tak sa dozvedáme, že príbeh aktívneho pixlového senzora z dnešných telefónov sa začal už v roku 1992. Bol vynálezom profesora Erica Fossuma na Dartmouth College v americkom New Hampshire. Asi tušíte, že nešlo o výskum v oblasti mobilnej komunikácie. Stála za tým NASA a zadanie znelo miniaturizovať kamery pre medziplanetárnu dopravu.
Turbočerpadlo ste zrejme nikdy nevideli, bez neho by sa však do vesmíru nedostala žiadna raketa ani satelit
Keď s tým boli technici hotoví, uvedomili si, že by bolo škoda ponechať tento skvelý vynález len pre vesmír a neroztočiť ho aj na Zemi. Smartfóny vtedy síce ešte neexistovali, ale výrobcovia mobilov zbystrili pozornosť. Prvý nápad namontovať minifoťáky do telefónov smeroval k tomu, aby si japonské tínedžerky mohli fotiť svoje nákupy a úlovky ukazovať kamarátkam.
Rozoznať kontext
Inovatívnosť digitálnej publicistiky webu Quartz je už v tom,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?