Investície z Top 10 budú zásadnejším impulzom na ďalší rast ekonomiky, prinášajú nové progresívne produkty či ukotvia v krajine ešte pevnejšie tých najkľúčovejších hráčov. Zároveň sa treba zmieniť, že sú tu aj podniky, ba i celé odvetvia, ktorým investície veľmi chýbajú.
Košické oceliarne napríklad by ich súrne potrebovali, aby im v budúcnosti ďalej neunikal vlak s dodávkami plechov pre automobilový priemysel. Nováckej chemičke Fortischem by sa zase zišla finančná injekcia, aby mohla konečne rozbehnúť ekologizáciu svojich výrob. Chýbajú tu aj investície do zvýšenia finalizácie dreva pre stavbárov i nábytkárov. Napriek tomu, že lesy pokrývajú až 40 percent nášho územia. Aj tunajšie školstvo by mohlo pozdvihnúť viac cieľavedomých súkromných investorov.
1. Jaguar Land Rover už priťahuje satelity
Najprínosnejšou investíciou za posledné roky je pre Slovensko plánovaný príchod britskej automobilky Jaguar Land Rover. Hlavne preto, že k svojej novej nitrianskej výrobnej základni priláka aj množstvo iných subdodávateľov. Oznamovanie ich príchodov sa už rozbehlo.
Zdroj: SITA/Martin Havran
Španielsky Gestamp chce v susedstve automobilky postaviť nový závod za sto miliónov eur na lisovanie oceľových i hliníkových dielcov až pre 400 zamestnancov. Nitrianska automobilka totiž bude produkovať predovšetkým autá s ľahšou hliníkovou karosériou.
Jeden z lídrov globálnej produkcie elektromechanických komponentov pre hnacie sústavy americký Altra Industrial Motion ide pre Britov stavať závod v Zlatých Moravciach. Pre poltisícku zamestnancov a za skoro 20 miliónov eur.
Britov tu bude obsluhovať aj už tretí slovenský závod nemeckého koncernu na výrobu súčiastok pre hnacie i podvozkové systémy ZF Group. Po Trnave a Leviciach Nemci tretiu svoju vlajočku zapichnú aj v Šahách. Stáť ich to bude 13 milióny eur a zamestnajú tam 450 zamestnancov.
2. Pán ťahúň Volkswagen
Investičné zámery neopúšťajú ani dlhoročného ťahúňa domáceho priemyslu – bratislavský závod nemeckého Volkswagenu. Potom, čo v roku 2015 fabrika otvorila dve veľké karosárne, vlani začala stavať aj montážnu halu v hodnote 300 miliónov eur, ktorá bude určená predovšetkým pre novú generáciu Porsche Cayenne. Tak sa už aj tento model bude kompletne vyrábať v Bratislave.
Zdroj: Maňo Štrauch
Celkovo za roky 2012 až 2016 koncern v krajine preinvestoval až jeden a pol miliardy eur. Vďaka nim sa na Slovensku exkluzívne vyrábajú tie najmodernejšie SUV autá i malé mestské vozidlá. Podľa zatiaľ oficiálne nepotvrdených informácií už v najbližších rokoch môže do Bratislavy navyše prísť aj výroba Audi Q8 či produkcia karosérií pre pripravované superluxusné SUV talianskej automobilky Lamborghini.
3. Slovnaft silný už aj v plastoch
Bratislavská rafinéria Slovnaft na klesajúci dopyt po klasických motorových palivách reaguje masívnymi investíciami do iných petrochemických výrob, aby vedela ropu zhodnotiť aj inými spôsobmi. Vlani na jar uviedla do prevádzky modernú výrobu základných plastov za 300 miliónov eur, ktorá jej ich umožní produkovať efektívnejšie i v oveľa pestrejšej palete ako doteraz.
Zdroj: Maňo Štrauch
Zároveň by sa Slovnaft časom mohol ešte viac vzdialiť od základného spracovania ropy. Svoje vlastné základné plastové granuláty by chcel sám využívať aj na výrobu hotových plastových dielcov pre automobilový priemysel. Vedenie Slovnaftu, ktorý patrí do maďarskej energetickej skupiny MOL, dokonca naznačuje, že
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?