Spolok sedemnástich európskych krajín, ktoré majú záujem spolupracovať s Čínou, bol vždy divný. Kus z Európskej únie, kus zo zvyškov Balkánu a navyše Čína.

Atmosféra dirigovaná Číňanmi pripomína na týchto samitoch zo všetkého najviac cestu nejakého mongolského chána na okraj ríše, kde prijímal postupne vládcov vazalských štátikov. Na jednej strane sa to dalo pochopiť, vrcholný čínsky predstaviteľ predsa nebude obchádzať štáty vo veľkosti stredného čínskeho mesta jeden po druhom.

Na železničných staniciach v Dunajskej Strede a Komárne odhalil minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek a podpredseda Národnej rady SR Béla Bugár  dvojjazyčné tabule. Na snímke minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (tretí vľavo) a podpredseda Národnej rady SR Béla Bugár (tretí vpravo) sa rozprávajú po odhalení dvojjazyčnej tabule na železničnej stanici v Komárne v piatok 21. apríla 2017.FOTO TASR – Ladislav Vallach
Neprehliadnite

Denník Stredoeurópana: Veľký slovenský Maďar Peter Morvay, ktorého nám Češi závidia

Tá polhodinová audiencia bola maximum, čo si z pohľadu Číny premiéri jednotlivých krajiniek zaslúžili. Rozdiel medzi stredovekom a dneškom bol v tom, že čínsky vládca neprišiel vyberať dane, ale ako tvrdil, privážal čínske investície.

V tomto formáte Číňania obchádzali a obchádzajú Európsku úniu, do ktorej patrí veľká časť štátov sedemnástky. Ale aj to málo, čo sa z čínskych plánov a sľubov uskutočnilo, sprevádzajú značné rozpaky. Spomínam si na poľský pokus urýchliť stavbu diaľnic pred rokmi tak, že ju dajú stavať čínskym firmám. Výsledok bol katastrofálny, Číňania úsek diaľnice, ktorý mali v roku 2012 postaviť, nikdy nedokončili a s hanbou zmizli.

Pri nehode vrtuľníka na Aljaške zomrel najbohatší Čech Petr Kellner.
Neprehliadnite

Zomrel najbohatší Čech, ktorý možno ani neexistoval

Rovnako teraz dopadla Čierna Hora. Malebná hornatá krajina v srdci Balkánu, ktorá si myslela, že jej čínske firmy, podporené čínskymi úvermi, vybudujú modernú diaľnicu až k moru. Pred dvoma rokmi som tam bol na dovolenke a musím potvrdiť, že nová diaľnica by sa Čiernej Hore naozaj hodila. Výlet po horskej ceste z Kotoru do Cetinje, ktorú stavali Rakúšania ešte v rakúsko-uhorských časoch, bola jednou z najnapínavejších, aké som kedy zažil.

Čierna Hora si na stavbu požičala od Číňanov miliardu dolárov, ale diaľnica, ktorá mala byť hotová v roku 2019, stále nie je dokončená. Čiernohorci teraz prosia o pôžičku EÚ, aby sa mohli čínskeho úveru zbaviť a zabrániť štátnemu bankrotu. Veľmi si nepomohli ani Maďari, ktorí za horibilné sumy nakúpili čínsku vakcínu proti covidu. Teraz sami Číňania oznámili, že ich vakcíny majú takú mizernú účinnosť, že budú musieť tri vakcíny skombinovať do jednej, ktorá azda bude fungovať aspoň trochu porovnateľne so západnými.

Viktor Orbán, ktorý sa propagačne dal zaočkovať čínskou vakcínou od firmy Sinopharm, tak robil reklamu dnes asi najhoršej vakcíne na svete. ​

Na snímke maďarský predseda vlády Viktor Orbán hovorí počas tlačovej konferencie po plenárnom zasadnutí predsedov vlád Vyšehradskej skupiny (V4) s predsedom Európskej rady Charlesom Michelom a prostredníctvom online s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou v Krakove 17. februára 2021. Účastníci si slávnostne pripomenuli 30. výročie založenia Vyšehradskej skupiny. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Spomienka na Fidesz z roku 1989, kedysi zväz demokratov