Biopalivá sú jedny z alternatívnych ekologických palív, ktoré oproti klasickému benzínu a nafte výrazne znižujú produkciu skleníkových plynov v doprave. Ich výrobe sa na Slovensku venuje Envien Group. O budúcnosti bionafty, biometánu a ich úlohe v rámci cieľov Európskej únie (EÚ) dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050 hovorí pre TREND generálny riaditeľ spoločnosti Peter Kostík.

Na aký pohon jazdíte v Envien Group?

Vo firme používame autá značiek Peugeot, Opel a Citröen, ktoré jazdia na palivo B30 s 30-percentným obsahom biodiesla. Sú to vozidlá so spaľovacím motorom, ktoré majú palivový systém navrhnutý tak, aby mohli jazdiť na tento typ paliva. Používaním týchto áut vznikajú nižšie emisie skleníkových plynov, sú ekologickejšie a zároveň nepotrebujú dobudovanie zložitej infraštruktúry. Prevádzka vozidla je bezproblémová a používateľ nemusí riešiť dojazd ako pri elektromobiloch. 

EÚ tlačí na znižovanie škodlivých emisií, no ktoré palivá budú bezemisné, nie je známe. Zaradí europarlament do tejto kategórie aj biopalivá vrátane bionafty?

Je ťažké predikovať budúcnosť, no nielen my výrobcovia biopalív v Európe, ale aj ďalší odborníci sa zhodujú, že biopalivá by sa mali považovať za uhlíkovo neutrálne a patriť do tejto skupiny. Viac ako 25-ročná história ich používania v Európe a ešte dlhšia v iných krajinách sveta potvrdila, že majú pevné miesto a potenciál zvyšovať svoj podiel na spotrebe palív, respektíve energie v doprave. Dnes je dôležité počkať na finálny vývoj legislatívy. Po eurovoľbách viaceré politické frakcie potvrdili záujem o prehodnotenie nariadení o zákaze spaľovacích motorov.

Štát už využíva pre svoje dopravné prostriedky palivá s prímesou bionafty. Čo bráni ich častejšiemu využívaniu v doprave celkovo?

Jednoduchou odpoveďou je cena. Fosílne palivá sú v porovnaní s biopalivami a inými alternatívami lacnejšie a lacnejšie sú aj vozidlá so spaľovacím motorom v porovnaní s elektromobilmi. V Envien Group sme spolu s partnermi rozbehli projekt, ktorý využíva palivo B100 v nákladnej doprave. Takmer celý vozový park našej spoločnosti jazdí na palivo B30. Práve tento prístup je z pohľadu znižovania emisií reálny.

Výroba biopalív nie je lacná záležitosť. Napriek ich prínosu pre životné prostredie je ich zdaňovanie rovnaké ako pri fosílnych palivách. Prečo?

Toto je skôr otázka pre tvorcov legislatívy a regulácie. Biopalivá by mali mať rovnako výhodnú pozíciu ako elektromobily, na ktoré sú často poskytované dotácie, elektrická energia používaná na ich nabíjanie je spotrebnou daňou zaťažená v nižšej miere než biopalivá. Ich používanie by malo byť zdaňované porovnateľne s ostatnými nástrojmi dekarbonizácie a nie identicky ako fosílne palivá, čo je nespravodlivé.

Čo by mal urobiť štát a EÚ pre masívnejšie používanie biopalív?

Okrem zníženia ich daňového zaťaženia je ďalším predpokladom stabilné a predvídateľné regulačné prostredie s jasnými a jednotnými pravidlami. Po vyše dvojročnom meškaní sa Európskej komisii podarilo prijať akt rozširujúci zoznam materiálov na výrobu druhogeneračných biopalív, čo vytvára potenciál rastu. Stanovené ciele EÚ sú však z môjho pohľadu nedosiahnuteľné. Kľúčový bude rok 2025, keď dôjde k transpozícii novely smernice o podpore obnoviteľných zdrojov energie naprieč členskými štátmi. Dekarbonizačné ciele musia byť udržateľné aj ekonomicky.

Hlasy politikov kritických k zelenej politike Únie v EP zosilneli. Možno očakávať  zmeny v bolestivom prechode na uhlíkovú neutralitu?

Podporujeme víziu Green Dealu a zlepšovania životného prostredia. Doteraz nastavené ciele sú však v danom časovom horizonte nereálne a ich nastavenie oslabuje európske hospodárstvo. Do budúcna musia byť udržateľné aj ekonomicky, preto by sme mali politiku zmeny klímy racionalizovať. Pri dekarbonizácii dopravy presadzujeme princíp technologickej neutrality. Riešením je mix nízkoemisných palív, do ktorého by mali spadať aj biopalivá. Som zástancom posilňovania úlohy prvogeneračných biopalív z poľnohospodárskych plodín.

Ako ste narástli v objeme výroby a v expanzii do zahraničia? 

Enviral začal výrobu v roku 2007. O rok neskôr sme v Leopoldove spustili výrobu biodiesla. V areáli sme vybudovali lisovňu olejov s ročnou kapacitou výroby 110-tisíc ton oleja. V porovnaní s našimi začiatkami na Slovensku dnes pôsobíme v ôsmich krajinách, okrem Slovenska v Poľsku, Českej republike, Maďarsku, Chorvátsku, vo Švajčiarsku, na Malte a v Indii. V našich biorafinériách sa ročne vyprodukuje približne 475-tisíc ton biodiesla a 256-tisíc kubíkov bioetanolu. Oproti minulosti ide o niekoľkonásobný nárast produkcie a Envien Group je už relevantným hráčom na európskom trhu. Hľadáme príležitosti mimo Európy v krajinách s dobrými podmienkami na podnikanie, so stabilnou biopalivovou legislatívou, s hospodárskym rastom a racionálnou politikou klimatických cieľov. Prvým výsledkom je spoločný podnik s indickým partnerom a výstavba etanolového závodu v Indii.

Predstavili by ste aj iné činnosti, ktorým sa venujete?

Dbáme na našu planétu a prispievanie do zelenej ekonomiky. Realizujeme projekty ako napríklad využívanie inovatívnej technológie na spracovanie odpadov na pokročilé biopalivá či novú technológiu degummingu na spracovanie olejov. Na Slovensku sa môžeme pochváliť bezodpadovou výrobou. V čistiarni odpadových vôd v Leopoldove separujeme biologické zvyšky z výrobných prevádzok, ktoré energeticky zhodnocujeme. V kombinácii so zariadením na zachytávanie CO2 sa nám darí znižovať emisie biopalív. Veľký potenciál vidíme v produkcii biometánu z odpadov, konkrétne z hnojovice. Pri jej spracovaní v bioplynových staniciach je možné dosahovať záporné emisie, pretože inak by hnojovica vypúšťala skleníkové plyny. Vedľajšie produkty z výroby ako kukuričné výpalky a repkové šroty sa využívajú v živočíšnej výrobe, čím pomáhame zabezpečovať potravinovú sebestačnosť Slovenska. Pri našej výrobe a expandovaní myslíme na udržateľnosť a plnenie environmentálnych cieľov EÚ vrátane znižovania emisií.

Aké sú vyhliadky v tempe produkcie a dopyte po bionafte a bioetanole?

V roku 2025 sa bude v členských štátoch Únie transponovať novela smernice o podpore obnoviteľných zdrojov energie, ktorá určí ďalšie smerovanie. Dlhodobo spejeme k zvyšovaniu podielu odpadových surovín, ktoré prinášajú vyššie úspory emisií. 

Vytvorili ste centrum výskumu a vývoja. Čo vás k tomu viedlo?

Cieľom nášho centra je zefektívnenie výroby a identifikácia ďalších možností zhodnocovania iných vstupov a odpadov. Centrum sa okrem biopalív venuje rôznym druhom obnoviteľnej energie. Úspešná je publikácia o vodíku a jeho uplatnení v priemysle a doprave z dielne našej spoločnosti.

Ako pokračujú vaše plány expandovať aj na poli produkcie bioplynov?

V Leopoldove už zhodnocujeme bioplyn zachytávaný v čistiarni odpadových vôd. Spaľovaním v kotloch šetríme spotrebu zemného plynu. Ďalšie možnosti vidíme najmä vo forme akvizícií existujúcich, no málo využívaných bioplynových staníc. 

Peter Kostík
Generálny riaditeľ skupiny Envien Group Peter Kostík pôsobí viac ako dvadsať rokov vo výkonných a v riadiacich funkciách v spoločnostiach z udržateľných priemyselných odvetví a je uznávaným odborníkom v oblasti biopalív. Pod jeho vedením skupina úspešne expandovala do Česka, Maďarska, Poľska, Chorvátska, Indie a ďalších krajín a stala sa významným európskym hráčom v oblasti biopalív.

Článok je súčasťou seriálu Ekologická doprava, ktorého partnerom je spoločnosť Envien Group.

Ďalšie dôležité správy

Biopaliva
Neprehliadnite

Dekarbonizácia cestnej dopravy je bez správneho energetického mixu nemožná