Jej energia, temperament, ale najmä odhodlanie a zanietenosť sú priam nákazlivé. Na veci verejné má navyše jasný názor. Aj preto má prehliadka slovenských a európskych inscenácií v Nitre často pečať spoločensky angažovaného divadla. Tohtoročný festival ponúkne v hlavnom programe trinásť inscenácií, ale aj množstvo akcií sprievodného programu. Koná sa od piatka 28. septembra do stredy 3. októbra. Jeho epicentrom je Divadlo Andreja Bagara v Nitre.
Čo vás na festivale po toľkých rokoch baví najviac?
Možno sa to už prevážilo na stranu „nebaví“. Nebaví ma čoraz úmornejším spôsobom zháňať peniaze či nespávať pre schodok v rozpočte. A najmä ma nebaví donekonečna vysvetľovať Fondu na podporu umenia, mestu Nitra, kraju aj divadelníkom, prečo je festival dôležitý pre našu krajinu a koľko potrebuje financií, aby obhájil svoj kredit a mohol sa rozvíjať. Na druhej strane ma tieto prekážky provokujú, aby som to nevzdala, veď existuje toľko skvelých diel, ktoré by sme mohli prezentovať.
Festival ponúka aj náročnejšie divadlo. Netradičné, plné inšpirácie, provokatívne. Ako by ste presvedčili bežného diváka, ktorý nerád premýšľa, aby festival navštívil?
Je veľmi dôležité, že niekto vôbec chodí do divadla. Ale obávam sa, že ak tam chodí z „wellness“ pohnútok, nepresvedčíme ho, aby premýšľal. Slovenský divák je ostražitá bytosť, hneď vycíti nebezpečenstvo v podobe ťažšej témy, vážnejšieho žánru alebo nejakého posolstva. Nebodaj ešte predstavenie v cudzom jazyku s neznámymi hercami. V Nemecku musí mať každá kultúrna inštitúcia program vzdelávania a práce s publikom – inak nedostane peniaze z verejných zdrojov. Práca s publikom má na Západe 40-ročnú tradíciu, no na Slovensku sa ešte len rozbieha. Chceli by sme získať premýšľajúcich ľudí schopných obetovať svoje mentálne pohodlie. Preto dávame každému ročníku tému, organizujeme diskusie s osobnosťami rôznych profesií, realizujeme neformálne vzdelávanie a rozvíjame dobrovoľníctvo.
Darina Kárová Zdroj: Miroslava Spodniaková
Dokáže angažované divadlo meniť spoločnosť?
Verím, že áno. A veria tomu aj mnohí tvorcovia – stačí si pozrieť koncepciu niektorých nemeckých alebo poľských scén. Divadlo bolo vždy miestom intenzívneho kontaktu a zdieľania ideí. Lenže musí to napomáhať aj klíma v spoločnosti, nastavenie hodnotového systému, niečo ako spoločenská dohoda, že umenie a kultúra sú integrálnou súčasťou života človeka. To sa potom odrazí aj na koncepciách štátu vrátane stratégií kultúry a systému vzdelávania. Tam sú stále veľké deficity. V prvom rade však treba od divadla a od umenia vôbec vyžadovať nejaký obsah.
Festival má i množstvo sprievodných podujatí, diskusií či workshopov. Aj ony budú reagovať na pálčivé témy dneška. Hovorí sa na Slovensku o problémoch dostatočne? A koná sa?
Hovorí, ale nekoná. Najmä v posledných mesiacoch sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?