Hoci ešte vlani európsky automotive rozhadzoval rukami a kričal, že nemá pred sebou najľahšie časy, vlaňajší vývoj naznačuje, že sa s rôznymi krízami už naučil žiť. Bezprecedentnú situáciu v dôsledku vojnového konfliktu vo východnej Európe, ktorá ho v minulom roku ihneď po pandémii postavila do novej pozície, nakoniec dokázal zvládnuť obstojne.

Kým top 50 podnikov na Slovensku zo strojárskeho priemyslu zaznamenalo v roku 2021 sumárne tržby na úrovni viac ako 33 miliárd eur, čo bolo asi o desať percent viac ako rok predtým, vlaňajšie výsledky by mali túto hranicu poľahky prekonať.

Priebežné výsledky niektorých top podnikov v strojárskom priemysle za minulý rok už tento scenár potvrdzujú. To pomohlo slovenskej ekonomike a pozitívne ovplyvnilo aj náladu zahraničných investorov v krajine, vďaka čomu Slovensko získalo piatu automobilku.

Napriek tomuto vývoju viaceré firmy zhodne tvrdia, že kým vlaňajšok prežili s rastom, negatívne dôsledky čipovej a energetickej krízy, rekordnej inflácie či problémov v dodávateľských reťazcoch sa prejavia najmä v roku 2023.

Volkswagen už nejde na objemy

Hoci mnohé firmy dodnes nezverejnili hospodárske výsledky za minulý rok, tie, ktoré to urobili, potvrdili vlani rastový trend. Najväčším pozitívom je, že to platí aj o dvoch najväčších výrobných podnikoch v krajine.

Bratislavský závod Volkswagenu v medziročnom porovnaní potiahol hospodárenie spoločnosti opäť do čiernych čísel. Automobilka dosiahla tržby 9,73 miliardy eur, čo je o vyše dve percentá viac než rok predtým. Napriek tomu, že ide o mierne zvýšenie, podnik je s týmto výsledkom spokojný.

Obzvlášť to platí o dosiahnutom zisku, ktorý v minulom roku presiahol 278 miliónov eur a bol tak o desiatky percent vyšší ako rok predtým. Spoločnosti sa aj tretí krízový rok po sebe podarilo dosiahnuť medziročne porovnateľný obrat aj zisk.

Rast však súvisí s tým, že Volkswagen opäť výrazne investoval do rozvoja slovenského závodu. Investície presiahli 345 miliónov eur a medziročne zaznamenali viac ako trojnásobný nárast.

„Blížime sa do cieľovej rovinky so šiestimi nábehmi v jednom kalendárnom roku,“ konštatuje Oliver Grünberg, predseda predstavenstva a zároveň člen predstavenstva pre technickú oblasť vo Volkswagene Slovakia.

Z výrobných liniek bratislavského závodu zišlo v roku 2022 takmer 269-tisíc vozidiel štyroch koncernových značiek Volkswagen, Audi, Porsche a Škoda, z ktorých 82 percent tvorili SUV modely. Ako konštatoval O. Grünberg, s najväčšou pravdepodobnosťou sa niekdajšie úrovne výroby nepodarí dosiahnuť ani v tomto roku.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa