Košičan Dalibor Cicman je rešpektovanou osobnosťou v kruhoch internetového obchodu aj preto, že o sebe skromne hovorí: „Prešiel som päťdesiat rôznych projektov, kým som sa naučil správne riadiť e-shop.“ D. Cicman založil e-shop GymBeam v roku 2013. Vyrába a predáva doplnky výživy na trhoch strednej a juhovýchodnej Európy.

  • Tržby (2016) 5 mil. €
  • Rast tržieb (2016/2015) 102 %
  • Trhy 6 krajín
  • Počet zamestnancov 30

Dalibor Cicman (25)

Zdroj: GymBeam

Čo som sa na
Dalibor Cicman (25)
učil o e-shopoch

  • Rok sme e-shop len testovali, aby sme spoznali, do akých podmienok ideme – aké sú obchodné marže, čo sa najlepšie predáva, ako získame lepšiu cenu od výrobcov či aké dávajú spätné bonusy za obrat či príspevky na marketing.
  • Náš sofvér sleduje ceny u konkurencie 24/7 a podľa toho, akú zmenu zachytí, skript cenu automaticky zvýši alebo zníži tak, aby na tovare ostala minimálna marža nevyhnutná na zaplatenie nákladov a dane. E-shopy, ktoré ponúkajú dumpované ceny, ignorujeme, pretože podľa našich skúseností rýchlo skončia. Biddingový script na cenotvorbu sme si vytvorili vo firme, pokiaľ viem, tak škatuľové riešenia dostupné na trhu nie sú také sofistikované a väčšinou dokážu len signalizovať, že sa cena zmenila.
  • Ako začínajúci sme si nevedeli zazmluvniť rovnaké podmienky ako veľkí hráči, tak sme si urobili vlastnú značku. Kúpili sme slovenskú firmu, ktorá vyrábala výživové doplnky, ale nedarilo sa jej, hoci mala dobré receptúry. Rebrandovali sme ju, ponúkli cez naše predajné kanály a ide to. Tovary, ktoré sa dobre predávajú, teraz predávame pod vlastnou značkou. Len čo sa objaví novinka, ktorú vieme vyrobiť sami, ponúkneme ju aj cez náš multibrand. Na potravinárskych výstavách sme ponachádzali ďalších výrobcov rôznych doplnkov a dnes máme v portfóliu 50 výrobcov, ktorí nám pripravujú produkty.
  • Snažíme sa naučiť zákazníkov na naše produkty. Aby vyhľadávali konkrétne našu značku a nie produkt ako taký. Čím viac sa nám to darí, tým nižšie máme výdavky na online marketing.
  • Máme obrovskú výhodu oproti výrobcom. Obchodné transakcie obsahujú kvantum dát o spotrebiteľovi a keďže sme si vytvorili vlastnú značku, máme moc im vďaka spätnej väzbe ušiť produkty na mieru.
  • Malé e-shopy si nastavujú kampane napríklad cez Google manuálne, veľké automaticky, pričom softvér už často obsahuje umelú inteligenciu, ktorá sa sama učí obchodovať. Máme vyše sedemtisíc produktov, na ktoré beží súbežne aj stotisíc online marketingových kampaní, ktoré automaticky generuje a spravuje softvér. Skripty nonstop prehľadávajú online priestor, mapujú situáciu, a keď sú vhodné podmienky, nasadia reklamu.
  • Expandovať na zahraničné trhy nie je vôbec jednoduché. Na naše produkty nie sú ľudia ochotní čakať dni a platiť extra za dopravu, takže nemôžeme svet obslúžiť zo Slovenska. Aby sme mohli byť napríklad na francúzskom trhu, musíme tam otvoriť nový sklad alebo si prenajať zodpovedajúcu službu. Nový sklad je veľká investícia, na ktorú musíme najprv našetriť.
  • Do budúcnosti očakávam rast predaja malých e-shopov cez platformy veľkých hráčov ako Amazon, AliExpres alebo u nás Heureka, prípadne už aj Mall. My predávame cez nemecký Amazon, zatiaľ ako test. Dáme im „data feed“, súbor údajov o produktoch, a oni produkty uverejnia na svojej stránke alebo priamo objednajú do svojho skladu.