Robotické ramená posúvajú veľký plech spod jedného veľkého lisu pod druhý a ďalší, až po dopravník na konci linky. Tu každý vylisovaný rám dverí kontrolujú oči kvalitárov a niektoré aj špeciálne kontrolné prístroje.
Namiesto rúk roboty
Kto navštívil modernú výrobnú fabriku, vie, že takto fungujú lisovne v podstate každej automobilky už roky. Lenže v hlavnom závode rumunskej automobilky Dacia v Mioveni neďaleko Pitešti to tak nebývalo. Keď ju reportér TRENDU navštívil na jar roku 2009, hýbali v lisovni ťažké plechy medzi lismi ľudské ruky, maximálne s pomocou príručných žeriavov. Jeden z popisov výroby znel „veľa lacných rúk“. S komentárom, že v celej fabrike funguje presne jeden priemyselný robot – na manipuláciu s čelnými sklami na montážnej linke. Dnes sú ich desiatky ako v hociktorej inej fabrike západnej automobilky. Rúk preto treba omnoho menej. „Na manuálnej lisovacej linke, ktorých tu ešte pár funguje, pracuje dvadsaťsedem ľudí. Na automatickej, aké teraz vyrábajú väčšinu plechových dielcov – pre Daciu aj iné fabriky skupiny Renault – ich stačí jedenásť,“ hovorí manažér prevádzky lisovne Adrian Tirlea.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?