V skutočnosti vládna komisia prvé z nich schválila iba koncom minulého roka. Na kľúčový segment trhu sa tak slovenské IT firmy nemohli spoľahnúť. Museli sa obzerať po iných rozvojových impulzoch. Ako im to išlo?

Suchoty v publicu

Sumárne tržby reprezentatívnej vzorky stovky väčších i menších ítečkových firiem (s výnimkou distribútorov IT) vlani medziročne vzrástli o 3,4 percenta a dosiahli dve a pol miliardy eur. Na porovnanie, v roku 2016 klesli o bezmála 14 percent. Úplná otočka to teda nebola, ale naznačuje to, že trh si vie poradiť aj bez silných vládnych zákaziek.

Z najväčších hráčov si solídne nárasty pripísal Asseco Central Europe, Tempest, exe či Pixel Federation. Naopak, Soitron, Datalan či Sevitech mali dvojciferné poklesy. Nie vždy za tým bola schopnosť udržať si pozície v oslabenom public segmente.

Pixel, ktorý v ňom vôbec nepôsobí, rástol vďaka úspešnému prechodu vlajkového herného titulu (Diggy’s Adventure) na mobilnú platformu. Soitron zasa pocítil výpadok projektov v Turecku, na jednom zo svojich kľúčových trhov, keď práve v roku 2016 tam realizoval veľké projekty pre telekomunikačných operátorov.

Segmentácia dodávok IT 1/2
(%, podľa tržieb, 2017)

Dá sa prežiť aj bez vládnych zákaziek? IT firmy sa to museli naučiť

PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami

Výtlak slovenskej IT brandže je ešte o niečo väčší než spomínaných 2,5 miliardy eur. Výpočet TRENDU (ako aj väčšina tabuliek a rebríčkov v tejto ročenke) už tradične vychádza z údajov, ktoré sú buď verejne dostupné v Registri účtovných závierok, alebo ich vlastným zisťovaním získa od firiem.

No a dostupné nie sú údaje viacerých veľkých technologických firiem, ako je AT&T, Huawei, SAP, Ditec a Alcatel-Lucent (po novom Nokia Networks). TREND odhaduje, že celkový trh IT produktov a služieb (s výnimkou distribútorov) mohol vlani hravo prekročiť tri miliardy eur.

Podobne ako tržby stúpala v minulom roku aj 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa