Vysvetlenie môže byť vcelku triviálne. Lokálny podnik vie dosiahnuť výbornú znalosť značky aj bez toho, aby vykúpil reklamné bloky v televíznom prime time. Na dedine či v malom meste sa zvesti (dobré aj zlé) rýchlo šíria aj ústnym podaním.
Radšej nie
Top hrozbou pre lokálnych providerov (aspoň podľa bezmála dvoch tretín respondentov) je nezákonné či neetické podnikanie konkurencie. Myslí sa pod tým napríklad budovanie sietí bez povolení alebo v rozpore s predpismi. Zatiaľ čo vybavovanie povolení trvá mesiace až roky, čierna telekomunikačná stavba vznikne aj zo dňa na deň a za zlomok nákladov. Tí, ktorí nemajú zábrany prekračovať hranice zákona a etiky, dokážu poskytnúť služby rýchlejšie a lacnejšie ako ostatní.
Z reálnej praxe poznáme množstvo historiek o polnočnom preskakovaní plotov a ukladaní káblov do cudzích výkopov, označovaní nelegálnych vedení názvom inej firmy či o skrývaní sa pred hliadkou polície po splnení „špeciálnych“ pracovných úloh. V posledných rokoch sa síce zvýšil aj počet nelegálnych telekomunikačných stavieb, pri ktorých bolo úradne nariadené ich odstránenie, no papierové odstránenie stavby trvá neraz ešte dlhšie než jej povolenie. Hriešnici tak majú dosť času na zabezpečenie náhradného riešenia a ich podnikanie sankciami vážne netrpí.
Najväčšie hrozby pre rozmach biznisu a trhové pozície (%) 1/6
The Biggest Threats For Business Development And Market Shares (%)
Pozn.: Respondenti mohli uviesť najviac tri možnosti (Note: Respondents could match three options at most)
PRAMEŇ: prieskum lokálnych a regionálnych providerov, N=22 / SOURCE: local and regional providers survey, N=22
Čo si myslíte o internetizácii vidieka z eurofondov? (%) 2/6
What Do You Think Of The Rural Areas Internetisation Financed By The EU Funds? (%)
Pozn.: Respondenti mohli uviesť ľubovoľný počet odpovedí (Note: Respondents could match arbitrary amount of answers)
PRAMEŇ: prieskum lokálnych a regionálnych providerov, N=22 /SOURCE: local and regional providers survey, N=22
Popri nekalej konkurencii a katastrofálnej vymožiteľnosti práva stoja proti malým podnikateľom aj zákonodarcovia. Firmy tvorené pár ľuďmi nemajú čas a energiu sledovať zmeny v legislatíve či plniť množstvo povinností, ktoré z roka na rok pribúdajú. Povinnosť obstarať – do zásuvky – stovky strán bezpečnostných smerníc, dokumentácie k bezpečnosti práce alebo zdravotnej službe je finančná a časová záťaž bez viditeľného prínosu.
Jednoznačný postoj majú lokálni provideri k internetizácii vidieka z eurofondov. Štátna podpora podľa 88 percent respondentov povedie k deformovaniu trhu a nadpolovičná väčšina si myslí, že v záujme zachovania rovnakých podmienok by sa nemala vôbec realizovať. Príkladom je najväčší eurofondový projekt na internetizáciu vidieka, pripravovaný štátnou agentúrou NASES, ktorý má prepojiť sedemsto odľahlých obcí. Po takmer trojročnej pauze, vynútenej aj zmenou vládnej garnitúry v roku 2012, sa s jeho realizovaním počíta v nasledujúcom programovom období. Zmluvy na prvé úseky sú už podpísané a prebiehajú projektové práce. Zatiaľ však bez ohľadu na dohody lokálnych poskytovateľov a NASES dosiahnuté v minulosti.
Čo si myslíte o poskytovaní pripojenia v licencovanom pásme (FWA bod-multibod)? (%) 3/6
What Is Your Opinion About Internet Service In Licenced Bandwith (FWA point-multipoint)? (%)
PRAMEŇ: prieskum lokálnych a regionálnych providerov, N=22 /SOURCE: local and regional providers survey, N=22
Aké máte skúsenosti s úradmi pri povoľovaní výstavby sietí? (%) 4/6
What Is Your Experience With The Authorities When Applying For Network Permission? (%)
PRAMEŇ: prieskum lokálnych a regionálnych providerov, N=22 /SOURCE: local and regional providers survey, N=22
Bez ochrany pred rušením
V dôsledku prehustenia voľných WiFi pásiem čoraz viac lokálnych poskytovateľov hľadá možnosti, ako zabezpečiť pripojenie v licencovanom pásme, ktoré umožňuje ochranu pred rušením a tým aj garantovanú kvalitu služby. Využívanie tohto pásma lokálnymi providermi je veľmi nízke (prihlásili sa k nemu len štyri percentá respondentov), hoci záujem je vysoký (60 %). Chýbajú však vhodné frekvencie a/alebo technológie.
Problém je, že väčšina licencovaných frekvencií pre pevný bezdrôtový prístup sa prideľuje celoštátne. A lokálne podniky „neprelezú“ cez podmienky výberových konaní. Nádej svitla v pásme 3,7 GHz, ktoré sa roky nevyužívalo a pre ktoré sú dostupné vhodné zariadenia. Regulačný úrad napokon väčšiu časť pásma pridelil trom celoštátnym poskytovateľom, kým päťdesiatka lokálnych hráčov, ktorí sa o frekvencie zaujímali, obišla naprázdno. V pásme zostali ešte voľné dve frekvencie, no nie je jasné, kedy a ako budú prideľované.
Najväčšie problémy rozvoja IP TV služieb (%) 5/6
The Biggest Issues Of IP TV Services (%)
Pozn.: Respondenti mohli uviesť najviac tri možnosti (Note: Respondents could match three options at most)
PRAMEŇ: prieskum lokálnych a regionálnych providerov, N=22 / SOURCE: local and regional providers survey, N=22
Podarilo sa vám v uplynulých 12 mesiacoch rozbehnúť projekt IP TV? (%) 6/6
Did You Start IP TV Project In The Last 12 Months? (%)
PRAMEŇ: prieskum lokálnych a regionálnych providerov, N=44 (2013), N=45 (2014), N=22 (2015) / SOURCE: local and regional providers survey, N=44 (2013), N=45 (2014), N=22 (2015)
Napriek problémom sa aj lokálni hráči púšťajú do nových projektov a služieb. Typickým príkladom je digitálna televízia (IP TV). Poskytuje ju už takmer polovica respondentov prieskumu TRENDU.
Medzi najväčšie problémy rozvoja IP TV patria náklady na poskytovanie služby (47,8 % respondentov). Na šírenie IP TV je potrebná vyššia kapacita a kvalita prenosových sietí než na bežné internetové pripojenie – už samotné investície do takejto siete sú pre poskytovateľa značným nákladom. Ako výzva sa ukazujú tiež poplatky TV vysielateľom (34 % respondentov). Poskytovatelia s desaťtisíc alebo stotisíc abonentmi dokážu vyjednať neporovnateľne lepšie ceny a podmienky, takže malé podniky sú oproti veľkým v nevýhode.
Autor je prezident Asociácie lokálnych poskytovateľov internetu (ALPI).