V súčasnosti je trh presýtený najmä mladými manažérmi, ktorí počas ekonomického boomu rýchlo „vykvasili“ a dopriavali si vysoký štandard až nadštandard. Firmy sa ich však počas krízy zbavovali medzi prvými a nájsť im dnes prácu, prípadne uspokojiť ich často prehnané finančné očakávania býva mimoriadne zložité.

Dávno pritom už nejde len o mzdu, mladí manažéri majú záujem o individuálne nastavené benefity, napríklad i firemné opčné programy. Lenže ekonomická recesia velí firmám opatrnosť. „Takže aj keď ste manažérskou hviezdou, firmy už nie sú také štedré ako ešte pred pár rokmi,“ vysvetľujeme Renáta Šutovská z agentúry HR Spectrum. Jej kolegyňa Andrea Murgašová dopĺňa kuriozitu, keď jeden mladý kandidát trval pri výberovom konaní na tom, že od firmy požaduje ako automobil kabriolet a tiež samostatnú kanceláriu, pretože odmietal pracovať v open space.

Hoci sa obe podnikateľsky zameriavajú skôr na skúsenejších manažérov a výber seniorských pozícií, aj ony vnímajú súčasných mladých ľudí ako „lost generation“, teda stratenú generáciu. „Absolventi majú veľké problémy nájsť si prácu. Ak môžem radiť, je dôležité dôsledne si kariéru plánovať. Mladým sa osvedčuje test, ktorý pomôže s orientáciou. Je tiež dobré kontaktovať odborníkov, psychológov, ktorí sa tým zaoberajú. Málokto si totiž pripúšťa, že práca je vlastne náš život. Zaberá nám najmenej osem hodín denne a v mnohých prípadoch je možno aj dôležitejšia ako súkromie,“ vraví R. Šutovská.

O to viac sú dnes dôležité neustále investície do vzdelávania, a to celoživotne. Vedomosti a zručnosti rýchlo starnú, svet sa mení. Kto sa neprispôsobí, môže rýchlo naraziť. „Čerství absolventi, aj manažéri majú svoju cenu, ale tá nie je fixná, mení sa. Mačku vo vreci si firmy už nemôžu dovoliť kúpiť – nároky na uchádzačov rastú,“ prízvukuje A. Murgašová.