Vlaňajší rok dal poriadne zabrať aj výrobcom vozidiel a ich dodávateľom. Napriek tomu priniesol automotive na Slovensko tri veľké investície, nové projekty rozbehli Nemci či Kórejčania. Konzultantka a odborníčka na mobilitu Jana Oršuliaková pre TREND vysvetľuje, ako pandémia zmení mapu európskeho automobilového priemyslu. „O budúcich víťazoch rozhodnú ľudia, vývoj a nové technológie,“ hovorí.
Čo koronakríza najviac zmenila v automotive?
Ekonomické výsledky, samozrejme. Predaje padli a cesta k efektívnym procesom sa vo fabrikách skomplikovala. Pritom automobilový priemysel u nás na tom rozhodne nie je najhoršie. Fakt je, že v celej Európe minulý rok klesli predaje priemerne viac než dvojnásobne oproti tomu, ako klesla výroba u nás. Takže v porovnaní s tým bola výroba v továrňach automobiliek na Slovensku naozaj zasiahnutá menej.
Nový Passat sa v Bratislave bude vyrábať len ako kombi. Pre konkurenciu so Škodou
Nemali sme len šťastie?
Skôr to bolo vďaka tomu, že automobilky u nás vyrábajú aj globálne produkty. A keďže sa v ťažkom roku poklesov pomerne rýchlo prebudil najväčší svetový trh – Čína, kde napokon pokles predajov dosiahol len niekoľko percent, podarilo sa spomaliť pokles.
Vlani investovali Volkswagen, Porsche či Kia. Je to dostatočná náplasť na stav, v ktorom je tento segment?
Automobilový priemysel na Slovensku nie sú len automobilky a reálny dosah na toto prierezové odvetvie závisí aj od dodávateľov. Tí, ak nedodávali len pre závody na Slovensku, môžu byť zasiahnutí viac a sú z hľadiska zamestnanosti veľmi dôležití. Ich situácia bude závisieť nielen od dopytu automobiliek, ale aj od ich vlastnej situácie.
Je správna cesta podporovať len masívne investície?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?