Na kúpu nového televízora je stále nejaký „neodškriepiteľný“ dôvod. Výrobcovia sa k tomu snažia nájsť pár dôvodov navyše, napríklad v podobe nových smart funkcií alebo zakrivenej obrazovky.

Na nové televízory sa treba pozerať s nadhľadom, no zároveň zblízka. Inými slovami, netreba podľahnúť marketingovým fintám predajcov, ale ani frflaniu večných skeptikov. To najdôležitejšie (a pritom často prehliadané) je, aby si človek vopred ujasnil, čo a ako často sa bude na tomto prerastenom displeji zobrazovať.

Bude nový televízor len kulisa niekde v rohu izby alebo sa nábytok v obývačke usporiada podľa neho, pretože sa na ňom často sledujú celovečerné filmy a seriály? Bude sa ako zdroj signálu používať terestriálna anténka na okennej rímse alebo skôr highendový Blu-ray prehrávač? Ďalším limitom je, samozrejme, hrúbka peňaženky.

Čo prináša evolúcia televízorov

Na palcoch záleží

Hitom výrobcov sú televízory, schopné pracovať s ultravysokým rozlíšením obrazu (4K alebo tiež UHD). Ich predaj postupne rastie, hoci celá vec je ešte len na začiatku. Rečami čísiel: analytici očakávajú, že tento rok si ľudia kúpia 15,4 milióna 4K teliek, čo však bude len šesť percent celkového predaja TV prístrojov.

4K ponuka sa oproti vlaňajšku podstatne rozrástla. Všetky veľké značky (s výnimkou Sharpu) už majú v portfóliu niekoľko tried týchto obrazoviek vo viacerých veľkostiach. A teda aj cenových hladinách.

Koncom jari Samsung, LG či Philips zalistovali aj modely s cenou len málo nad tisíc eur. Čo je už pomerne akceptovateľná cena aj pre bežného používateľa. No ide „len“ o 40-palcové televízory, kde aj full HD rozlíšenie výdatne postačuje. 4K dostáva zmysel skôr pri uhlopriečke obrazovky 84 palcov a viac. Hoci pri nich si už možno treba pripočítať náklady za búranie priečok v byte či rozširovanie dvier do obývačky.

Čo prináša evolúcia televízorov

Rozhoduje, kde sedíte

Najaktívnejším hráčov v 4K pretekoch je Samsung. Na Slovensku predáva desiatku televízorov s ultravysokým rozlíšením, s uhlopriečkami 40 do 75 palcov, ku ktorým onedlho pribudne aj 78-palcová vlajková loď.

Samsung tiež popri LG prišiel aj s televízormi so zakrivenou obrazovkou (curved TV). Top v tejto oblasti, modelový rad HU8500, má (vymeniteľný) štvorjadrový obrazový procesor, s 1 200 MHz technológiou pre plynulosť zobrazovania, hlasovým ovládaním a webkamerou.

Intenzita zážitku zo zakrivenej obrazovky – ako ukázal aj test TRENDU –, závisí najmä od toho, kde divák sedí. Pri správnej vzdialenosti a hlavne v blízkosti stredovej osi to naozaj stojí za to. Pri akčných scénach viac vtiahne do deja, iným zasa dodáva zaujímavú hĺbku. Efekt sa zvyšuje pri 3D filmoch. Niečo ako miniatúrne kino Imax v obývačke. Jeho princíp je práve v obrovskej zobrazovacej ploche.

Čo prináša evolúcia televízorov

Jednoducho, pri zakrivenej obrazovke je potrebné sedieť ozaj blízko. Je zvláštne, že výrobcovia neponúkajú ohnuté počítačové monitory, od ktorých používateľ sedí len na pár desiatok centimetrov.

Na druhej strane, ak sa človek nachádza ďalej od stredovej osi, obraz sa začína deformovať. Ak teda televízor nie je doslova stredom filmového sveta jeho majiteľa, stráca zakrivenie na význame. Lepšou voľbou je parametricky takmer úplne totožný, ale o štvrtinu lacnejší plochý televízor od toho istého výrobcu.

Efektné osvetlenie izby

Pri ďalšej kórejskej televízorovej značke, LG, môže fajnšmekrov zaujať, že ako operačný systém pre menu prístroja slúži WebOS. Softvér, na ktorom bežali zariadenia Palm, legendárni predchodcovia dnešných smartfónov. V praxi to znamená intuitívne a viditeľne rýchlejšie navigovanie v ponuke smart funkcií. Používanie má uľahčiť aj vynovený pohybový diaľkový ovládač.

Čo prináša evolúcia televízorov

Kedysi holandský a dnes už čínsky Philips do 4K preniesol svoju unikátnu funkciu Ambilight. Ide o ledkové osvetlenie na zadnej strane rámu televízora, ktoré reaguje na dej prebiehajúci na obrazovke (farebne sa mu prispôsobuje). Ambilight opticky zväčšuje obrazovku – a ak je vypnutá, funguje ako efektné osvetlenie izby.

Vo vlajkovom televízore s nie veľmi coolovým označením 65PFL9708S, ktorý európski novinári vyhlásili za najlepší 4K televízor tohto roka, použil Philip trojstranný Ambilight XL. Mimochodom, má praktický diaľkový ovládač: na zadnej strane má hardvérovú (qwerty) klávesnicu.

Rozozná majiteľa

Nevšednými funkciami vie zaujať aj japonská značka Sony. Horšie je to s predajom: šéfovia firmy si dokonca znížili platy na polovicu, čím ušetria desať miliónov dolárov. Pokiaľ ide o 4K, Sony je jeho veľký propagátor. V televízoroch, ale aj vo fotoaparátoch či projektoroch. A ako jediný výrobca elektroniky vlastní filmové štúdiá, takže si dokáže postrážiť aj obsah v ultravysokom rozlíšení.

4K televízory Sony (rad XBR, na Slovensku X9005) sú vizuálne rozoznateľné veľmi ľahko. Dizajnéri im nakreslili kužeľovitý bočný prierez a odkryté trojpásmové reproduktory po bokoch obrazovky. Prístroje používajú aktívne 3D, čo znamená, že majú 4K rozlíšenie pre každé oko. Už len chýba natívny 4K 3D obsah. Situáciu zachraňujú softvérové finty, ktoré prepočítavajú full HD do 4K. Fanúšikovia hernej konzoly PlayStation možno ocenia funkciu SimulView – umožnuje hrať hru pre dvoch hráčov na jednom televízore a na celej jeho ploche. Diaľkový ovládač má integrovanú technológiu NFC: stačí sa s ním dotknúť smartfónu a fotky alebo video sa prenesú na obrazovku televízora.

Čo prináša evolúcia televízorov

Aj ďalší elektronický samuraj, Panasonic, má v svete ultravysokého rozlíšenia čo ukázať. Ako prvý výrobca do týchto televízorov nasadil konektory HDMI 2.0, ktoré zvládajú prenášať 4K video rýchlosťou 60 obrázkov za sekundu. Znalci pochvália, že tohtoročná novinka AX800 podporuje video kodek H.265, ktorý 4K video komprimuje bez straty kvality, a tiež dostala zatiaľ pomerne raritne udeľovaný certifikát kvality obrazu THX.

Panasonic si však zakladá aj na smart funkciách. AX800 vie napríklad rozoznať členov rodiny podľa tváre – a každému prispôsobiť menu. Ďalšou užitočnou funkciou je, že aj pri vypnutej obrazovke vie streamovať TV signál z televízora do tabletu alebo smartfónu aj mimo domácej siete.

Dostupný OLED mešká

Výber obrazoviek sa po ukončení výroby plaziem v Panasonicu prakticky zúžil na jedinú možnosť – LCD. Prvé lastovičky s takzvanými OLED obrazovkami sa už na trh dostali, no zatiaľ sú skôr technologickou raritou. Oledky so 4K rozlíšením nebudú fyzicky dostupné ešte rok-dva, nehovoriac o ich cene. Kto to však s kvalitou obrazu myslí smrteľne vážne, práve na tento typ televízora si určite počká. Je to ideálna technológia, ktorá si berie to najlepšie z LCD aj plaziem: jej výstupom je jednoznačne najkrajší obraz aj pre trénované oko. Pre nedočkavcov sú zatiaľ na pultoch OLED televízory s full HD rozlíšením. Čo pri uhlopriečke pod 50 palcov nemusí prekážať.

Posledná možnosť

Latku kvality obrazu televízora najprv nastavil Pioneer a jeho Kuro. Technológiu neskôr odkúpil Panasonic, ktorý ju nasadil do svojich plaziem Viera. Podľa odborníkov boli po stránke kontrastu, reálnosti farieb a plynulosti pohybu ďaleko pred LCD konkurenciou. Lenže ich výroba nebola profitabilná, a tak ju Panasonic ukončil. S vypredávaním skladových zásob sa znižuje šanca na kúpu napríklad vlajkovej lode ZT60, ktorá sa ešte stále považuje za najvyššiu métu obrazového kontrastu a farebného gamutu. A to aj v porovnaní s novými 4K televízormi. Plazmy ďalších výrobcov, Samsung a LG, síce nedostali také pozitívne hodnotenia, no zasa lákajú cenou. LG PB660V so 60-palcovou uhlopriečkou, plnou smart výbavou a funkciou písania digitálnym perom na obrazovku zoženiete za menej ako tisícku.

Čo prináša evolúcia televízorov

4K za facku? Opatrne

Päťdesiatpalcový a väčší 4K televízor sa cenovo štandardne pohybuje cenovo okolo dvoch tisícok eur. Polovičná cena preto zaiste zaujme. Stretnúť sa s ňou možno pri menej značkových výrobcoch, ako sú TCL, Seiki alebo Chaghong. Na Slovensku ich zatiaľ veľa obchodov nepredáva, no napríklad na Amazone o 50-palcové 4K televízory s cenou 500 až 700 eur nie je núdza. V čom je trik? Samotný zobrazovací panel majú taký istý ako Samsung, LG a Panasonic. Rozdiel je v ostatnej elektronike či dielenskom spracovaní. Čo nemusí automaticky znamenať niečo podradné. Len treba byť pri kúpe opatrnejší. Napokon, aj veľké značky už začali intenzívne zlacňovať, oproti vlaňajšku skresali ceny na polovicu.