V prvom rade si treba povedať, že Slovensko je v inej pozícii ako detroitský Motor City. Ten je domovom troch veľkých automobiliek – General Motors, Ford a Chrysler. Slovensko je, naopak, krajina bez vlastnej automobilky, čím je totálne závislé od rozhodnutí firemných centrál v iných štátoch.
Zahraniční výrobcovia tu hľadali a stále hľadajú kvalifikovanú a lacnú pracovnú silu, blízkosť k svojim hlavným trhom bez vysokých ciel, stabilnú ekonomiku a širokú sieť dodávateľov.
Tri závody tunajších automobiliek – Volkswagen, PSA a Kia – patria v interných hodnoteniach svojich koncernov medzi tie najlepšie či už z pohľadu kvality alebo produktivity. Ich vyvážený výrobný mix zahŕňajúci malé mestské vozidlá, crossovery či luxusné SUV zase vyvažuje výkyvy v prípade prepadu predajov v jednom segmente. To sa ukázalo aj v krízovom roku 2009, keď produkcia automobilov v trojici slovenských závodov medziročne klesla o pätinu, no už o rok neskôr tieto straty vymazali a vrátili sa takmer na predkrízové čísla.
Navyše odlišné generačné cykly jednotlivých modelov rovnako stabilizujú produkciu v krajine, keďže je väčšia pravdepodobnosť, že aspoň jedna automobilka príde s novým alebo omladeným modelom, čo následne zvýši aj dopyt.
Belgický osud
Slovensko ako malá krajina bez vlastnej automobilky musí čeliť aj rizikám, ktoré sú najviditeľnejšie na príklade Belgicka. Práve tejto krajine, podobne ako dnes Slovensku, patrila v minulosti prvá priečka vo výrobe automobilov na tisíc obyvateľov. Presunom výroby áut do lacnejších krajín, vrátane nových členských štátov Európskej únie, miestna produkcia klesla o viac ako polovicu: z 1,2 milióna vozidiel v deväťdesiatych rokoch minulého storočia na vlaňajších 318-tisíc.
Svoje fabriky tu od konca deväťdesiatych rokov postupne zavrel francúzsky Renault, neskôr sa pridal americký GM s fabrikou svojej vtedajšej európskej dcéry Opel a pred štyrmi rokmi ukončil výrobu v Genku aj Ford. Navyše nemecký Volkswagen presunul výrobu bestsellera Golf na domácu pôdu a torzo fabriky v Bruseli využila jeho značka Audi. Aj to len po mnohomiliónovej intervencii vlády. Zatvorenie finalizačných závodov znamenalo automaticky aj odchod dodávateľov.
Ako sa s tým Belgicko vyrovnalo? Časť
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?