Keby sme sa na hotel a nejakú fabričku pozreli očami ekonóma, tak výška investícií je porovnateľná. Personalista by zase povedal, že manažér tu aj tam rovnako vedie a riadi zamestnancov, kolektív. Ale už vkročenie dnu pôsobí inak; v hotelovej hale panuje človečenský ruch, cítiť vôňu kávy, môžeme sa tam dobre najesť a posedieť si s priateľmi, v prípade značky Holiday Inn v prostredí príjemných zemitých tónov a vysokého, pritom nie predraženého štandardu... je to niekoľkonásobne atraktívnejšie než ísť sa pozrieť do výroby. Páči sa mi táto atmosféra – „pridaná hodnota“ investícií smerovaných do hotelových sfér a gastronómie. Oslovila ma až tak, že som prešiel z developerskej výstavbovej činnosti k prevádzkovej; dokonca rád aj na úkor osobných záľub. Napriek tomu je riadenie z pozície manažéra hotela a riadenie z pozície majiteľa odlišné. Kým on sa stará o tisíc každodenných drobností, aby hotelový stroj fungoval a aby mal pre koho fungovať, majitelia (aspoň v našom prípade) sa naň viac pozerajú očami hosťa. Vládne tam pohoda? Prinesie čašník kávu s úsmevom? Vyhovujú klientom otváracie hodiny prevádzok, je všade čisto? No a popritom, samozrejme, sa pýtame na existenčné a rozvojové záležitosti – aké sú tržby, kde máme rezervy, z akých dôvodov u nás nebývajú a nekongresujú hostia, prečo uprednostnili iný hotel? Nie raz ročne, ale aspoň raz týždenne treba hľadať odpovede na stovky prečo, prečo, prečo...

Čo má rád Jozef Mihalík

Jozef Mihalík (46) je spolumajiteľom hotelov Holiday Inn v Žiline a Trnave, dlhé roky pôsobil v bankovej a developerskej sfére aj vo vedení FNM SR.