Keby sme sa na hotel a nejakú fabričku pozreli očami ekonóma, tak výška investícií je porovnateľná. Personalista by zase povedal, že manažér tu aj tam rovnako vedie a riadi zamestnancov, kolektív. Ale už vkročenie dnu pôsobí inak; v hotelovej hale panuje človečenský ruch, cítiť vôňu kávy, môžeme sa tam dobre najesť a posedieť si s priateľmi, v prípade značky Holiday Inn v prostredí príjemných zemitých tónov a vysokého, pritom nie predraženého štandardu... je to niekoľkonásobne atraktívnejšie než ísť sa pozrieť do výroby. Páči sa mi táto atmosféra – „pridaná hodnota“ investícií smerovaných do hotelových sfér a gastronómie. Oslovila ma až tak, že som prešiel z developerskej výstavbovej činnosti k prevádzkovej; dokonca rád aj na úkor osobných záľub. Napriek tomu je riadenie z pozície manažéra hotela a riadenie z pozície majiteľa odlišné. Kým on sa stará o tisíc každodenných drobností, aby hotelový stroj fungoval a aby mal pre koho fungovať, majitelia (aspoň v našom prípade) sa naň viac pozerajú očami hosťa. Vládne tam pohoda? Prinesie čašník kávu s úsmevom? Vyhovujú klientom otváracie hodiny prevádzok, je všade čisto? No a popritom, samozrejme, sa pýtame na existenčné a rozvojové záležitosti – aké sú tržby, kde máme rezervy, z akých dôvodov u nás nebývajú a nekongresujú hostia, prečo uprednostnili iný hotel? Nie raz ročne, ale aspoň raz týždenne treba hľadať odpovede na stovky prečo, prečo, prečo...
Jozef Mihalík (46) je spolumajiteľom hotelov Holiday Inn v Žiline a Trnave, dlhé roky pôsobil v bankovej a developerskej sfére aj vo vedení FNM SR.