Prvé, čo mali spoločné, bol v roku 2004 prezidentský kandidát. Ivana Gašparoviča J. Široký podporoval od chvíle, keď bývalý najbližší spolupracovník šéfa HZDS založil Hnutie za demokraciu (HZD). Predseda Smeru sa k podpore odhodlal až niekoľko týždňov pred prvým kolom voľby prezidenta. Stalo sa to šesť rokov po tom, čo Robert Fico ako podpredseda Strany demokratickej ľavice (SDĽ) vyhlásil, že medzi Mečiarom a Gašparovičom nie je žiaden rozdiel a že predstavitelia SDĽ „nepôjdu do vlády, na ktorej čele by stál pán Mečiar alebo pán Gašparovič“.
Nedá sa s istotou tvrdiť, že R. Fico zmenil názor na Gašparoviča kvôli Širokému, ale faktom je, že šéf Smeru, na rozdiel od pána Váhostavu, svoj názor zmenil.
Zdroj: Ilustrácia - Danglár
<strong>Pozrite si všetky Danglárove ilustrácie ku komentárom M. Leška</strong>
Druhé, čo majú spoločné, je ich dlhoročný spolupracovník – Ľubomír Jahnátek. Skôr než začal pracovať pre premiéra vo vláde, pracoval pre Širokého v jeho firmách. Keď bol Ľ. Jahnátek generálnym riaditeľom Plastiky Nitra a členom jej predstavenstva J. Široký, neznámi páchatelia spôsobili firme veľkú škodu, pretože zaplatili za služby spoločnostiam na Cypre a Britských Panenských ostrovoch 62 miliónov slovenských korún, pričom polícia zistila, že „tieto služby nikdy nevykonali a nesplnili ani časť z deklarovaných služieb“. Trestné stíhanie bolo napokon zastavené pre premlčanie.
Na to, aby si premiér vybral za ministra manažéra, ktorý sa v Smere neangažoval a akých sú – pri všetkej úcte – na Slovensku stovky, musel mať nejaký dôvod. Napríklad „odporúčanie“ veľmi dôležitej osoby. Od roku 2010 vďaka Bohumilovi Hanzelovi vieme, čo mu povedal Robert Fico predtým, ako sa stal premiérom: „Je legitímnou požiadavkou sponzorov robiť si nárok na štátne zákazky a funkcie.“ Za toto tvrdenie R. Fico nikdy B. Hanzela nežaloval.
Tretie a najdôležitejšie, čo spolu majú, je preukázateľné aj štatisticky. Keď vládne Smer, firmy blízke J. Širokému sú úspešné až do takej miery, že podnikateľ musí svoje úspechy skrývať za schránkové spoločnosti. Ani od marketingového premiéra, akým je R. Fico, by jeho priaznivci „nekúpili“ to, že nielen za Váhostavom, ale aj za polovicou poisťovne Dôvera, za polovicou záchranky Falck i za megaúspešnou spoločnosťou Medical Group je aj vďaka Smeru jediný človek.
Práve preto, čo má s J. Širokým spoločné, premiér musí predstierať, že nechápe, prečo sa práve jeho pýtajú na Širokého.
Autor pracuje v nadácii Zastavme korupciu.