Neznamená to, že by sa predstavitelia EÚ nad následným vývojom nezamýšľali. Napriek všetkým vyhláseniam o dôvere v múdrosť a súdnosť Britov, cez zvyčajné politické vety, že neexistuje „plán B“ a že všetko sa začne riešiť až vtedy, keď budú známe skutočné výsledky hlasovania, brexit bol v minulých dňoch témou, ktorá dianie v únii samozrejme ovplyvňovala.
V piatok dopoludnia sa zídu šéfovia Európskej komisie Jean-Claude Juncker, Európskej rady Donald Tusk, europarlamentu Martin Schulz a premiér predsedníckeho Holandska Mark Rutte. Výsledok ich schôdzky bude zrejme prvou oficiálnou reakciou EÚ na výsledok hlasovania. M. Schulz už tiež na ráno pred týmto rokovaním pozval šéfov všetkých frakcií europarlamentu tak, aby potom mohol zastupovať celé toto teleso.
Vyhlásenie, ktoré z tejto schôdzky vzíde, sa bude nepochybne konzultovať aj s – prinajmenšom tými významnými – hlavnými mestami. Britské hlasovanie rozhodne ovplyvní aj nastávajúce slovenské predsedníctvo, a to nech už bude jeho výsledok akýkoľvek.
Ak sa Briti rozhodnú v únii zostať, bude totiž práve na Slovákoch, aby pomohli členským krajinám k rýchlemu prijatiu zmien fungovania Británie v únii, na ktorých sa pred niekoľkými mesiacmi dohodol premiér David Cameron s ostatnými únijnými šéfmi štátov a vlád. Príslušné právne texty už má Európska komisia pripravené „v šuplíku“.
Vo chvíli, keď britské referendum skutočne skončí brexitom, teda rozhodnutím odísť z únie, bude situácia oveľa zaujímavejšia. Jednou vecou je okamžitá reakcia trhov, ktoré v minulých týždňoch veľmi citlivo reagovali už len na prieskumy verejnej mienky. Inou otázkou však je, čo teda v takom prípade bude EÚ skutočne robiť.
V Bruseli to dlho vyzeralo, že si možnosť rozvodu nik nepripúšťa, argument o prinajmenšom ekonomickej nevýhodnosti podobného kroku sa v zásade nespochybňuje.
Prvou reakciou, ktorú diplomati v Bruseli pre prípad brexitu predpokladajú, bude
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?