Táto hranica padla už vlani, no je menej dôležitá. Omnoho zaujímavejší je fakt, že tuzemský priemysel sa bude ešte viac než dosiaľ orientovať na produkciu technologicky náročných prémiových áut.
Za povšimnutie stojí aj to, ako veľmi je slovenský projekt dôležitý pre Jaguar Land Rover. Bolo to cítiť na pozornosti, akú firma venovala výberu vhodnej lokality. Nie je to len lokalita, v ktorej sa chystajú preinvestovať na začiatok viac ako miliardu eur a neskôr pravidelne ďalšie stovky miliónov.
Produkcia na Slovensku má Jaguar Land Roveru pomôcť prinajmenej priblížiť sa hranici milióna áut vyrobených globálne za rok. Pre britské značky je to náročnejšia úloha, ako by bola pre výrobcu ľudových áut hlavného prúdu.
Slovenská fabrika bude na pomery Jaguar Land Roveru veľká. Z toho vyplýva, že zrejme nebude vyrábať iba autá z jednej platformy
Tradičný rozmer automobilového závodu – teda zhruba 300-tisíc áut za rok – musí dosiahnuť výrobou technicky komplikovaných a drahých prémiových modelov. Pritom štart výroby je naplánovaný už o dva roky. To je pre firmu, ktorá až do tejto dekády nepoznala výrobu mimo Britských ostrovov, kombinácia pomerne náročných ambícií.
Ďaleko za tradície
Jaguar Land Rover predal vlani najviac áut vo svojej histórii – vyše 487-tisíc. Znamená to viac než dvojnásobok počtu oproti predaju v roku 2009. Dospel k nemu šesťročným neprerušeným rastom. Ambície však mieria ešte vyššie – k ďalšiemu viac než dvojnásobku. Presnejšie, na konci dekády by Jaguar Land Rover rád predával milión áut ročne.
Aby to dosiahol, robí sériu krokov, aké jeho história nepamätá. Autá oboch značiek sa doposiaľ totiž vyrábali výhradne na pôde Britských ostrovov. Už to tak nie je. Firma stihla otvoriť fabriku v Číne, buduje závod v Brazílii a nechala si časť áut vyrábať u kontraktného výrobcu Magna Steyr v rakúskom Grazi.
Vlani v lete oznámila, že vstúpi aj do strednej Európy. Do regiónu, ktorý patrí v automobilovom priemysle už niekoľko rokov medzi najlepšie adresy sveta, si vybrala cestu cez Slovensko. Príprava pozemku pre rozsiahlu modernú fabriku už naplno beží v priemyselnom parku pri Nitre.
Už pri prvých oficiálnych správach automobilka oznámila, že na Slovensku výrazne rozšíri svoju výrobu áut s hliníkovou karosériou. Toto sebavedomé vyhlásenie si šéf Jaguar Land Roveru Ralf Speth mohol dovoliť vďaka skúsenosti slovenskej autobrandže a jej technickej vyspelosti.
Aj keď má poľský autopriemysel slušnú povesť, vyrába autá do veľkosti Opelu Astra. Dodávatelia na Slovensku však majú skúsenosti aj so zásobovaním výroby luxusných SUV a nemalá časť dokonca s hliníkovými dielcami karosérie.
Dodávajú komponenty pre veľké a zložité auto, do ktorého si kupujúci objedná paletu doplnkovej výbavy. K tomu sa pripájajú terénne prvky a vysoké požiadavky zákazníkov na kvalitu, za ktorú platia mastné sumy. Keďže ich je dosť, vyrábajú sa luxusné SUV po desiatkach tisíc ročne. Rovnaké ambície Jaguar Land Rover viaže aj na svoje produkty.
Kľúčový hliník
Značka Land Rover je špecialista na výrobu odolných automobilov s pohonom štyroch kolies typu off road. Jaguar si zasa vybudoval povesť vďaka športovým kupé a vizitku dobrej spoločnosti získal luxusnými sedanmi. Preniká však už aj do segmentu SUV. Do najviac rastúceho segmentu vstúpil pod tlakom vývoja na trhoch.
Z tohto trendu vychádzajú aj úvahy o výrobnej náplni nitrianskej automobilky. Medzi favoritov patrí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?