Kancelária odkiaľkoľvek

Aby ste mali dokumenty vždy k dispozícii a mohli ich upravovať v teréne.

Základné riešenie: Kancelárske aplikácie Google Docs alebo Microsoft Office Web Apps sú webové nástroje s jednoduchšími, no často postačujúcimi funkciami. Sú kompletne zadarmo, avšak bez garancií a technickej podpory.

Profi riešenia: Platené varianty služieb od Googlu alebo Microsoftu.

Microsoft okrem škatuľového Officu (aktuálne s dôvetkom 2013) ponúka aj jeho online verziu Office 365. Obsahuje klasické kancelárske aplikácie pre PC, dostupné zo vzdialeného servera cez webový prehliadač. Dokumenty používateľa sa môžu ukladať na webové úložisko Skydrive. Pri firemnom variante Microsoft garantuje 99,9-percentnú dostupnosť. Google ponúka za príplatok beh služieb vrátane e-mailu z vlastnej domény zákazníka, väčší úložný priestor, lepšie manažovanie či dostupnosť (aspoň 99,9 %). Súčasťou služby je 24-hodinová technická podpora. V drahšej verzii je dostupné aj zálohovanie a obnova dát.

Ak potrebujete najmä dobrý kalendár či e-mailovú schránku, siahnuť môžete po pokročilom riešení, ako je napríklad Zimbra.

Virtuálny server

Nahraďte zastaraný server a šetrite na hardvéri, správe a energiách.

Základné riešenie: Amazon EC2 je prvý rok zadarmo, respektíve sa platí (na mesačnej báze) len za prekročený objem prostriedkov. Možno si objednať aj nárazovo silný výkon.

Ceny slovenských poskytovateľov sa začínajú od 15 eur mesačne, výkonnejší server so zálohovaním vyjde na 25 až 60 eur. Výhodou je lokálna servisná podpora.

Profi riešenie: Privátny virtuálny cloud pre maximálnu bezpečnosť a prehľad, kto k dátam pristupuje, ako aj pre vyhradenú výpočtovú silu. Možná je tiež kombinácia verejného a privátneho cloudu. Provideri poskytujú aj automatické zálohovanie celých serverov (konfigurácií i uložených dát). Súčasťou služby môže byť administrácia serverov, automatické zvyšovanie zdrojov v prípade zaťaženia či garancia dostupnosti, krytá zmluvnými podmienkami SLA.

Zrušte programy, viazané na počítač

Efektívnejšie využitie licencií, vždy dostupné dáta.

Základné riešenie: Virtuálny server alebo online úložisko dát, ktoré možno ľahko využívať z rôznych zariadení, a k nim paleta online aplikácií, ktorá ho bude využívať. Vhodné je objednať si automatické zálohovanie predošlých verzií súborov. Pre bežné dáta možno využiť službu z internetu (Dropbox), pre citlivé firemné dáta sa odporúča provider so zmluvnými garanciami.

Profi riešenie: Terminálový server s licenciami na aplikácie. Tie bude možné využívať z ktoréhokoľvek počítača (aj doma či z notebooku v teréne). Platia sa mesačné licenčné poplatky. Počítače vo firemnom sídle sa dajú nahradiť aj tenkými klientmi, teda zariadeniami bez disku, ktoré bežia kompletne zo servera.

Čo ešte zvážiť

Zaveďte Skype: Chod firmy výrazne zefektívni dobrý nástroj na hlasovú a zároveň textovú komunikáciu. Hodiť sa môžu aj videohovory či zdieľanie obrazovky. Použiť sa dá Skype či Google Hangouts. IT firmy ponúkajú aj pokročilejšie nástroje – so šifrovaním, lepším napojením kontaktov či zálohovaním a nahrávaním.

Lepšie internetové pripojenie: Pripojte sa cez cloud. Ak nasmerujete prevádzku cez dátové centrum, získate vyššie rýchlosti a bezpečnejšie prenosy.

Testujte cloudové služby: Poskytovatelia vedia sprístupniť mnohé služby na skúšku. Využite to a pred uzavretím zmluvy si služby vyskúšajte.

Nástroje zadarmo: Šikovný živnostník či malá firma si online služby na kancelársku prácu dokážu nakombinovať aj tak, že mesačne zaplatia len málo alebo vôbec nič.

Článok vyšiel ako súčasť špeciálu TREND +Cloud computing a dátové centrá v týždenníku TREND 15/2013


Partner projektu:

Cloudové tipy pre menšie firmy