Už dlhšie sa hovorí o novej generácii modelu Citroën C3, ktorý by sa mal začať vyrábať v závode PSA v Trnave koncom tohto roka.

Áno, pripravujeme úplne novú generáciu tohto modelu. V tomto segmente sme silní. Je to náš najpredávanejší model a hoci je C3 aktuálne na konci životného cyklu, stále je po ňom dopyt.

Môžeme očakávať podobný štýl, ako má C4 Cactus?

Cactus bolo prvé auto novej generácie Citroënu. Všetky naše nové modely sa budú inšpirovať práve Cactusom. Budú to rôzne autá, veľké, malé, ale bude z nich cítiť príslušnosť k sebe navzájom. Spájať ich budú rovnaké vlastnosti, budú to inteligentné a optimistické autá pre ľudí.

Prekvapil vás úspech modelu Cactus?

Dizajn tohto auta je naozaj silný a odlišuje Citroën od ostatných značiek. Ten model priniesol vietor do automobilového priemyslu a slúži ako úvodná kapitola do nového štýlu Citroënu. Kupujú si ho dve skupiny zákazníkov. Jednou sú tí, ktorí hľadajú autá v štýle SUV, druhou sú ľudia, ktorí žijú v meste a chcú ikonický dizajn.

Čo bude s modelom C3 Picasso, ktorý sa dosiaľ vyrába v Trnave, ale už nejaký ten rok predsa len nadsluhuje?

Máme už jeho nasledovníka. Bude to úplne nový model.

Ako vyzeral uplynulý rok pre Citroën a ako sa darí značke v tomto roku?

Celosvetovo sme predali takmer 1,2 milióna vozidiel. Medziročne išlo o mierny pokles, keď nás nadol ťahal predovšetkým čínsky trh, ktorý sa vlani spomalil. S tým však musíme žiť. Navyše, ani životný cyklus jednotlivých modelov nehral v náš prospech. Aktuálne sa to mení, keďže v tomto roku uvedieme na trh celkovo štyri nové modely, jeden facelift a jednu limitovanú edíciu. A to hovorím len o Európe. V Číne sme tento rok uviedli úplne nový model C6. Rovnako nový model uvedieme aj v Južnej Amerike a na budúci rok príde na trh ďalšie nové vozidlo. Sme vo fáze produktovej expanzie, čo je v automobilovom priemysle kľúčové. Úspech značky od toho priamo závisí.

Akú úlohu zohráva čínsky trh pre vašu značku?

Je to náš najväčší trh. Až za ním nasleduje domáce Francúzsko.

Na ktoré segmenty sa chce Citroën zamerať?

S novými modelmi pokryjeme viacero segmentov. Či už sú to rodinné autá alebo vany, kde sme nasadili nový SpaceTourer. Takisto uvedieme nové úžitkové vozidlo Citroën Jumpy. Trh s dodávkami je pre nás veľmi dôležitý, najmä v Európe, kde dopyt po nich neustále rastie. V druhej polovici tohto roka prinesieme aj úplne novú generáciu nášho najpredávanejšieho modelu Citroën C3. Aj v segmente malých SUV plánujeme novinky. Jedna príde v budúcom roku a ďalšia o rok neskôr. Pôjde o nové modely, ktoré budú stáť na spoločnej platforme.

Ak uvádzate nový model, je rozdiel v marketingovom prístupe pri krajinách strednej a západnej Európy?

Marketing je v podstate rovnaký všade. To som sa za 25 rokov v brandži už naučil. Potrebné je poznať lokálne trhy a ich špecifiká vrátane kultúrnych odlišností. Na základe toho sa dá nastaviť lokálny rozmer kampane. Ak je však značka silná, nepotrebuje prispôsobovať svoj marketing. Citroën má špecifické DNA a nesie špecifický odkaz. A čím je odkaz silnejší a jedinečnejší, tým je značka rešpektovanejšia. Ak si kúpite napríklad Jeep, kupujete si americký sen. Nekupujete si Jeep zo Slovenska alebo z Francúzska. Podobné je to aj s Citroënom. Jediný prípad, keď je užitočnejšie upraviť marketing lokálne, je vtedy, ak máme v krajine výrobný závod.

Uvediem príklad. Na Slovensku vyrábame C3 Picasso. Ak to poviete Francúzovi, nebude ho to zaujímať. Ale ak to poviete na Slovensku, kde sa vozidlo vyrába, vzbudzuje určitú hrdosť na domácu produkciu, na slovenský výrobok. A to je priestor na marketing, založený na znalosti lokálneho trhu a jeho špecifikách.

Je možné niečo také očakávať aj pri novej C3, ktorá sa má vyrábať na Slovensku?

Je to možné, ale nemôžem povedať naisto, že to tak aj bude. Všetko bude závisieť od marketingovej stratégie.

Prémiové automobilky sa tlačia do segmentov, ktoré boli predtým vyhradené pre značky ako Citroën alebo Peugeot a zaberajú čoraz väčší koláč z trhu. Vyrábajú všetko od malých mestských vozidiel až po luxusné modely a SUV, čím sa trh pre neprémiové značky zmenšuje. Kde je v tejto konkurencii miesto pre Citroën?

Neverím, že prémiové značky budú dominovať trhu vo všetkých segmentoch. Lebo takto život nefunguje. Ľudia si nemôžu dovoliť kupovať len drahé autá. Je tu finančný limit. Samozrejme, teraz tento fenomén cítiť na trhu, no nemyslím si, že dlhodobo prežije. Naším cieľom je spraviť Citroën atraktívnou a rešpektovanou značkou a priniesť modely vo všetkých segmentoch. A to sa už deje. Napríklad Volkswagen a Mercedes sú lídrami na trhu veľkopriestorových vozidiel – dodávky, vany. My však ideme práve do tohto segmentu. Čiže tak, ako prémiové značky vstupujú do našich segmentov, aj my ideme tam, kde sú silné ony. O dva roky prídeme s novým SUV na báze konceptu Aircross. Pre prémiové značky to bude určite problém.

Segment SUV je však už značne prehustený. Každá automobilka sa ho snaží zaplniť viacerými modelmi.

Nie, ešte stále je v ňom priestor. Citroën sa navyše na SUV pozerá inak ako prémiové značky. Tie ho vnímajú veľmi stereotypne. Všetky autá vyzerajú podobne, čo ľudí prestáva baviť. A to bude hrať v náš prospech, pretože prídeme s naším špecifickým a originálnym dizajnom. Navyše z technologického hľadiska prinesieme rovnako inovatívne riešenia ako konkurencia.

Patria medzi tieto riešenia aj prvky autonómneho riadenia, ktorým sa dnes venujú všetci v automobilovom priemysle?

Pokiaľ ide o samojazdiace technológie, Citroën patrí jednoznačne k lídrom. V súčasnosti už máme päť samojazdiacich áut, ktoré testujeme na cestách po celej Európe. Ide o model C4 Picasso, kde sme tieto technológie nasadili. Je to kompletne funkčný model autonómneho vozidla.

Myslíte si, že ľudia budú chcieť takéto autá?

Áno. Vidím to aj na sebe. Bývam v Paríži, ale mám dom v Bordeaux. To je približne päťsto kilometrov po diaľnici. Je to strašná nuda. Veľmi by som uvítal autopilota, ktorý by za mňa odšoféroval aspoň tristo kilometrov. Mohol by som spať alebo si čítať. To je budúcnosť. Problémom zostáva legislatíva. Technológia už je k dispozícii. My máme povolenie na testovanie týchto áut.

Mladí ľudia dnes už nemajú potrebu vlastniť automobil tak ako ich rodičia. Automobilky čoraz viac hovoria, že budú poskytovať mobilitu, nielen autá. Aké plány má Citroën?

Nemyslím si, že je to u mladých ľudí otázka nezáujmu, skôr ide o peniaze. Majú rozličné záujmy a priority. Chcú nový mobil, cestovať, byt, automobil. Našou úlohou je preto ponúknuť im širokú paletu služieb, ktoré im uľahčia to, ako sa nakoniec rozhodnú investovať svoje prostriedky. Môžu si auto kúpiť, prenajať alebo zdieľať. Pracujeme na širokej škále nových služieb.

O aké služby ide a kedy ich nasadíte?

Ak si kúpite auto, nevyužívate ho stále. Idete na víkend preč vlakom alebo na dva týždne na dovolenku a auto vtedy nepotrebujete. Naša služba vám umožní prenajať svoje auto na toto obdobie. Niečo ako AirBnb pre autá. Ide o službu, ktorú onedlho spustíme. Už sme kúpili firmu, ktorá sa tomu venuje.

Zároveň plánujeme vytvoriť požičovňu, ktorá bude využívať jazdené autá z celej siete našich dílerov. Bude to nízkonákladový variant klasickej požičovne. Je to určené tiež pre mladých ľudí, ktorí potrebujú vozidlo raz za čas, ale nechcú si kvôli tomu kupovať nový automobil. Rovnako si nemôžu dovoliť požičať auto v klasickej požičovni. My im poskytneme napríklad za výhodnú cenu jazdený Citroën C1. Pracujeme aj na systéme zdieľania áut. Celkovo pripravujeme päť nových projektov. O ostatných však zatiaľ nemôžem hovoriť. 

Arnaud Belloni (48)

Citroën pracuje na „AirBnb pre autá“ aj nízkonákladovej požičovni

Zdroj: PSA Group

Vzdelanie získal na ekonomických školách v Compiègne a Toulouse. V automobilovom biznise pracuje už 22 rokov. V rokoch 2002 až 2004 pôsobil na pozícii šéfa marketingového oddelenia značky Škoda vo Francúzsku. Následne mal na starosti marketing a komunikáciu značiek Fiat, Alfa Romeo a Lancia vo Francúzsku. V roku 2011 sa stal marketingovým riaditeľom automobilky Fiat Chrysler pre región Ázie a Pacifiku so sídlom v Šanghaji. Na starosti mal sedem značiek v dvanástich krajinách. Od prvého septembra minulého roku nastúpil na pozíciu šéfa marketingu, komunikácie a športu značky Citroën.