Výrobe autobusov chýba na Slovensku minulosť. Pre českú Karosu sa tu produkovali komponenty. A za bývalej federácie v lučeneckých Československých autobusových opravovniach na podvozku Karosy robili špeciálne nadstavby. Od roku 1973 ich vyrobili okolo 700. Išlo o prepravníky a autobusy na sťahovanie, prepravu koní, pojazdné bufety alebo letiskový autobus.

Po rozpade republiky začali v roku 1995, už pod hlavičkou novej S.A.O., v Lučenci produkciu vlastných mestských a prímestských autobusov pod značkou Novoplan. Okrem toho vyrábali v licencii Mercedesu aj menšie autobusy. Chystali sa s nimi presadiť najmä pri obnove vozového parku slovenských SAD. Vtedajšie ministerstvo dopravy, ktoré malo pod palcom stopercentne štátne podniky SAD, koncom deväťdesiatych rokov uprednostnilo v tendroch zahraničné značky. Niečo sa ušlo aj pre autobusy – Slovbus a Granus. Granus sa montoval od roku 1997 vo zvolenskom závode LIAZ v spolupráci s poľským Autosan SANOK. Značka doplatila na dodávky komponentov zo zahraničia, keď sa po nástupe Dzurindovej vlády prudko oslabil kurz koruny. Firma musela draho nakupovať, pričom kontrakty a ceny dodávok už boli podpísané. Dodnes neboli dodané tri už zaplatené autobusy. Výroba koncom deväťdesiatych rokov skrachovala.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa