Odkedy vlani zavelil do útoku vášnivý fanúšik futbalu prezident Si Ťin-pching, začali najbohatší čínski podnikatelia utrácať závratné sumy za popredných svetových futbalistov i podiely v európskych kluboch. Kapitálny úlovok sa nedávno podaril konzorciu investorov, ktoré sa dohodlo na prevzatí jedného z najslávnejších talianskych klubov AC Miláno z rúk expremiéra a mediálneho magnáta Silvia Berlusconiho. Len pár týždňov predtým čínsky kapitál ovládol mestského rivala Inter.

Až na olymp

Podobne ako pre produkciu uhlia či výstavbu železníc má čínska komunistická strana jasne stanovené ciele aj v oblasti športu. Vôbec nie sú skromné. Do roku 2025 chce z neho vytvoriť odvetvie s hodnotou 850 miliárd amerických dolárov. Podľa denníka The Financial Times (FT) je to viac ako dvojnásobok optimistického odhadu súčasnej globálnej hodnoty svetového športového biznisu.

Kľúčovú úlohu v čínskych plánoch hrá futbal. Vláda chce krajinu posiať desiatkami tisícok nových škôl so špecializáciou na futbalový tréning. Usiluje sa dosiahnuť, aby do roku 2020 naháňalo loptu na trávniku päťdesiat miliónov mladých Číňanov. Všetko smeruje k tomu, aby krajina usporiadala majstrovstvá sveta vo futbale. Čerešničkou na torte má byť koruna svetového šampióna. Najvzdialenejšia vízia siaha do polovice storočia, dokedy sa chce Čína stať prvotriednou futbalovou veľmocou.

Dnes je niečo také len ťažko predstaviteľné. Čínsky národný tím sa v rankingu medzinárodnej futbalovej federácie FIFA potáca v ôsmej desiatke. Doposiaľ si zahral na svetovom šampionáte len v roku 2002 (konal sa v Japonsku a Južnej Kórei) a prehral všetky tri zápasy.

Futbal v Číne je však na vzostupe, hoci športových fanúšikov podľa BBC viac ťahá basketbalová NBA, ktorú spopularizoval hviezdny dlháň Jao Ming. Podobná vzpruha v podobe svetoznámej športovej ikony by bodla aj čínskemu futbalu.

Organizácia svetového šampionátu nemusí byť pre Čínu nedosiahnuteľná méta. Keďže je už naplánovaný turnaj v Katare na rok 2022, na Čínu sa vzhľadom k rotačnému systému medzi kontinentmi dostane najskôr o ďalších osem rokov (podujatie sa koná raz za štyri roky). Číňania si však už pripravujú pôdu. Podnikateľské skupiny Alibaba a Dalian Wanda sa nedávno stali sponzormi korupčnými škandálmi zasiahnutej futbalovej federácie FIFA. Keď sa Čína bude uchádzať o majstrovstvá sveta, môže jej to pomôcť získať hlasy.

Európska expanzia

Na to, aby Číňania viac nasiakli futbalom a zblízka si ohmatali, ako sa v ňom robí veľký biznis, potrebujú zbierať skúsenosti. Aj preto rozpútali nákupnú ofenzívu na starom kontinente. Od minulého roka uzavreli s európskymi klubmi viac ako desať dohôd. Za desiatky až stovky miliónov dolárov sa dostali k podielom v tímoch, ako je 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa