Na Slovensku má firma dve fabriky, v Hlohovci sa vyrábajú najmä priemyselné laná a v Sládkovičove kordy do pneumatík. Podľa výkonného riaditeľa koncernu Bekaert Matthewa Taylora firma v nich zvažuje aj ďalšie investície.

Bekaert v posledných rokoch prešiel transformáciou, keď predal niektoré svoje aktivity a, naopak, prikúpil nové. Čo bolo dôvodom?

Jedným z hlavných cieľov bolo zúžiť naše zameranie. Chceme sa koncentrovať na tie oblasti, v ktorých môžeme rásť. V Číne máme deväť závodov, ktoré vyrábajú kordy na výstuže pneumatík. Ak každý z nich vyrába rovnaký produkt, dokážeme naše kapacity využiť efektívnejšie. Ak však v každej fabrike produkujete všetky výrobky pre rôznych zákazníkov, musíte často meniť výrobu na linke, čo ju spomaľuje, potrebujete viac ľudí. Preto je lepšie špecializovať fabriky na konkrétne skupiny výrobkov, čo vám umožní lepšie manažovať objem zásob, počet ľudí v závode.

Zmenili ste takto aj zamerania závodov v Európe a na Slovensku?

V Európe zatiaľ nie. Časom k tomu však pristúpime. V Európe máme iný model ako v Ázii. Aj tu však ešte stále vyrábame viacero produktov, na ktorých nezarábame. Musíme si preto položiť otázku, či chceme takto pokračovať. S niektorými aktivitami sme začali už aj v Európe. Nie je to niečo, čo ľudia v závode vidia, ide skôr o aktivity manažmentu. Pomaly sa mení napríklad zloženie produktov.

Čiže cestou pre fabriky v Európe je zameranie na produkty s vyššou pridanou hodnotou?

To závisí od vývoja na trhu. Napríklad v Česku máme závod v Bohumíne, ktorý sa zameriava na komoditné produkty. V ňom sa snažíme udržať objem produkcie čo najstabilnejší. No v závode v Hlohovci, kde vyrábame produkty s vyššou pridanou hodnotou, bude vzhľadom na portfólio výrobkov viac kolísať.

Prinesú tieto zmeny ďalšie investície na Slovensko?

Ku konkrétnym investičným plánom sa nevyjadrujeme. Rozhodne však neplánujeme ďalší závod, keďže tu už máme dve veľké fabriky. Hlohovecký je momentálne plne vyťažený, čiže je ťažké zvyšovať ďalej výrobu. Riešením je skôr zvýšiť kapacitu. To je však otázka efektívnosti, ako na súčasných zariadeniach vyrábať viac. Pri závode v Sládkovičove aktuálne rozmýšľame, či je potrebné zvyšovať kapacity. Závisieť to bude od toho, ako sa bude vyvíjať situácia v ostatných závodoch v Európe. Len pred pár rokmi sme významne rozšírili kapacitu v Sládkovičove. Preto chceme najprv plne využiť tieto investície a potom sa uvidí, čo ďalej. Myslím si však, že časom budeme kapacitu zvyšovať. Slovensko je pre nás krajina, kde vidíme potenciál do budúcnosti. Musíme si však uvedomiť aj nedostatky. Či už je to vysoká cena energií alebo nedostatok kvalifikovaných ľudí. Príchod nových veľkých priemyselných hráčov vytvára tlak na pracovný trh. Samozrejme, aj my sa snažíme udržať si ľudí, Bekaert má v regióne dobré meno, no tlak bude čoraz väčší.

Naše fabriky sú veľkí odberatelia elektriny a vysoké ceny výrazne vplývajú na konkurencieschopnosť našich aktivít na Slovensku.

Spomínali ste ceny energií. Ich výšku priemysel dlhodobo kritizuje. Viete ich porovnať s inými krajinami, kde Bekaert pôsobí?

Cena elektriny je na Slovensku veľmi vysoká, predovšetkým pre vysoké distribučné poplatky. Niektorí naši konkurenti preto radšej investovali v okolitých krajinách, a nie na Slovensku. Pretože ceny energií sú jedným z dôležitých kritérií pri rozhodnutí, kam investovať. Keď sa pozrieme na závody Bekaertu vyrábajúce kordy na výstuže pneumatík, Slovensko je z pohľadu cien energií jednoznačne najdrahšie. V porovnaní s Rumunskom sú ceny vyššie až o štyridsať percent. Celosvetovo sú vyššie o štvrtinu. Naše fabriky sú veľkí odberatelia elektriny a vysoké ceny výrazne vplývajú na konkurencieschopnosť našich aktivít na Slovensku. Pokiaľ ide o cenu plynu, tam tie rozdiely nie sú až také významné naprieč krajinami.

Neistotu na európsky trh prinieslo referendum vo Veľkej Británii, ktoré rozhodlo o vystúpení krajiny z Európskej únie. Aký bude dosah tohto kroku na Bekaert?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa