Číňania chcú U.S. Steel

Číňania chcú U.S. Steel

Zdroj: Maňo Štrauch

Americký koncern U.S. Steel mal podľa informácií Hospodárskych novín podpísať vo štvrtok memorandum o porozumení o predaji svojej košickej dcéry s čínskou oceliarskou skupinou HeSteel Group. Košický U.S. Steel trápi vysoký investičný dlh. Americká matka totiž od krízy v roku 2009 výrazne okresala investície do slovenskej dcéry, čo si následne vybralo svoju daň. Ako v decembri informoval denník Sme s odkazom na internú správu o stave fabriky, U.S. Steel Košice má zastarané zariadenia, ktoré nedokážu konkurovať ostatným hutám. Ak by sa rozhodli Američani v Košiciach zostať, museli by do podniku naliať minimálne miliardu eur. To sú len nevyhnutné investície, aby fabrika mohla vyrábať ďalej. Podľa ľudí z oceliarskeho biznisu je však potrebná ďalšia miliarda, aby košická huta mohla konkurovať špičkovým európskym fabrikám ako Voestalpine alebo ArcelorMittal. Košický U.S. Steel má pre zastarané technológie problém dodávať plechy do automobilového priemyslu, kde sú prísne štandardy na kvalitu a vlastnosti. Pozinkovacia linka v Košiciach, ktorá je na výrobu kvalitnej ocele s vyššou pridanou hodnotou nevyhnutná, má takmer desať rokov a nezodpovedá už plne požiadavkám automobiliek. U.S. Steel tiež doma ťažia dlhy.

RegioJet chce byť v integrovanej doprave

Súkromný dopravca RegioJet chce vstúpiť do bratislavského Integrovaného dopravného systému (IDS BK). Česká spoločnosť o tejto možnosti intenzívne rokuje so zástupcami Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). Zapojenie RegioJetu do tohto systému by pre ľudí znamenalo, že ten istý cestovný lístok by mohli použiť napríklad na bratislavskej MHD aj na vlak RegioJetu z Bratislavy do Komárna.

Eva Kukurová, hovorkyňa spoločnosti BID, ktorá má na starosti koordináciu IDS BK, uviedla, že na rokovaniach sa okrem iného rozoberá technické zabezpečenie celej záležitosti. „Overujú sa možnosti predaja cestovných lístkov IDS BK, kompatibilita technických zariadení potrebných na kontrolu cestovných lístkov a čipových kariet cestujúcich,“ poznamenala pre agentúru TASR.

SaS chce zmeniť reguláciu energií

Strana Sloboda a solidarita chce rýchlo novelizovať zákon o regulácii cien energií, aby sa neopakovala situácia zo začiatku tohto roka. Vtedy rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví zmenila tlakom vláda. Návrh plánuje oddeliť regulačnú radu od úradu. V súčasnosti na čele oboch stojí rovnaký človek, o námietkach na fungovanie úradu tak rozhoduje jeho šéf. Návrh si berie za príklad fungovanie podobného úradu v Rakúsku. „Je v súlade s tretím deregulačným balíčkom, ktorý Slovenská republika nesprávne implementovala,“ hovorí poslanec SaS Karol Galek.

Schulz vyzve Merkelovú

Kandidátom Sociálnodemokraticej strany (SPD) na funkciu nemeckého kancelára bude bývalý šéf Európskeho parlamentu Martin Schulz (61). V parlamentných voľbách naplánovaných na jeseň by mal byť hlavným súperom súčasnej ministerskej predsedníčky Angely Merkelovej zo stredopravej Kresťanskodemokratickej únie (CDU). V súčasnosti sú koaličnými partnermi. Vyučený kníhkupec M. Schulz vyzýva na väčšiu solidaritu v rámci EÚ v otázke migrácie, v domácej politike sa zasadzuje za spravodlivejšie dane a vyrovnanie podpory pre vidiek a veľké mestá.

Parlament opäť k amnestiám

Číňania chcú U.S. Steel

Zdroj: SITA/Nina Bednáriková

Na aktuálnej schôdzi parlamentu sa majú poslanci opäť venovať možnosti zrušenia Mečiarových amnestií. Dvadsaťšesť významných právnikov poskytlo podrobnú analýzu, ako by bolo možné Mečiarove rozhodnutia zvrátiť ústavným zákonom. Do zrušenia sa však koaličným poslancom nechce, časť z nich dokonca sedela v parlamente za HZDS. SNS hovorí o tom, že si možnosti zrušenia dajú najprv vyložiť od Ústavného súdu SR. O výklad zatiaľ stále nepožiadali, prvý návrh na zrušenie amnestií pritom prišiel v októbri, keď umrel exprezident Michal Kováč. Premiér Robert Fico tvrdí, že zrušenie amnestií nie je právne možné, významnejší odborníci na právo mu dokazujú opak.(jz)

VW vlani predbehol Toyotu

Číňania chcú U.S. Steel

Zdroj: Maňo Štrauch

Automobily Japonská Toyota prišla o pozíciu najväčšieho svetového výrobcu automobilov. Predstihol ju nemecký koncern Volkswagen (VW), a to aj napriek tomu, že musel hasiť rozsiahly škandál s falšovaním testov emisií svojich naftových vozidiel. Karty na čele globálneho rebríčka výrobcov automobilov ešte môže zamiešať americká automobilka General Motors (GM), jej prvenstvo sa však neočakáva. VW vlani zvýšil odbyt áut o štyri percentá na 10,3 milióna vozidiel, predaj Toyoty stúpol len mierne na takmer 10,2 milióna kusov. Nemecká automobilka plánovala stať sa najväčším výrobcom áut na svete do roku 2018. Toyota ním bola od roku 2008, keď preskočila dlhoročného lídra GM.

Trump proti migrantom nereční, už koná

Číňania chcú U.S. Steel

Zdroj: Profimedia.cz

Nový americký prezident Donald Trump nevybočil z nastúpeného trendu a pokračuje v prijímaní kontroverzných rozhodnutí. Vlnu kritiky a nevôle vyvolalo jeho nariadenie namierené proti migrantom. Vydal dekrét, ktorý dočasne zakazuje vstup do USA občanom zo siedmich moslimských krajín (Iraku, Iránu, Jemenu, Líbye, Somálska, Sudánu a Sýrie) a na určitý čas pozastavuje prijímanie utečencov. Trumpov migračný ťah rezonuje v Spojených štátoch i v zahraničí. Demokratickí senátori sa ho neúspešne pokúsili zvrátiť v Kongrese, protestovala proti nemu veľká skupina domácich diplomatov, podľa ktorých je v rozpore s americkými hodnotami a vyvolá protiamerické reakcie vo svete. Na stranu odporcov sa pridala tiež úradujúca ministerka spravodlivosti Sally Yatesová, za čo ju D. Trump odvolal. Stúpenci prezidenta sprísnenie migračnej politiky obhajujú. Podľa agentúry AP navyše šéf Bieleho domu pripravuje ďalší príkaz. Mal by sa týkať deportácie cudzincov, ktorí majú povolenie na pobyt v Spojených štátoch, no sú závislí od sociálnych dávok.

Číňania chcú U.S. Steel