ČÍNA Zdá sa, že štáty na čele s Čínou to myslia s odmietaním systému nákupu povoleniek na emisie oxidu uhličitého pre svojich dopravcov lietajúcich do Európy vážne. Najnovšie šéf nemeckých aeroliniek Lufthansa Christoph Franz vyzval úradníkov EÚ na intenzívnejšie rokovania s Čínou po tom, ako Lufthansa opakovane nedostala povolenie na lety do Šanghaja s obrím Airbusom A380. Šéf Airbusu Tom Enders hovorí o strate zhruba tisícky pracovných miest v koncerne kvôli zrušeniu 55 objednávok na stroje s dlhým doletom za 14 miliárd dolárov. Predstavuje to ekvivalent desiatich percent všetkých dodávok, ktoré doteraz Airbus v Číne realizoval. Takýto krok čínskym aerolinkám nakázala vláda. Minulý týždeň sa k bojkotu limitov otvorene prihlásila aj India, keď znemožnila svojim aerolinkám vstupovať do obchodných schém s emisnými povolenkami. Indovia nedajú úradníkom EÚ potrebné informácie o produkcii emisií. Systém limitov funguje v Európe od začiatku roka a okrem Indie a Číny s ním bojujú aj USA a Rusko. Európski dopravcovia, naopak, chcú, aby platil pre všetky aerolinky lietajúce do EÚ, pretože to zatiaľ finančne zaťažuje iba ich. Lufthansa iba tento rok kúpila emisné povolenky za vyše 130 miliónov eur.

APTOPIX China Jumbo Jet
APTOPIX China Jumbo Jet

Čínsky trh je pre Airbus kľúčový.