Čínske ministerstvo obchodu dnes oznámilo, že Peking zatiaľ nezavedie dočasné clo na dovoz brandy z krajín EÚ a dodalo, že antidumpingové vyšetrovanie napriek tomu ukázalo, že tieto výrobky sa predávajú pod trhovou cenou. Akcie výrobcov francúzskeho koňaku, jedného z druhov brandy, v reakcii na to prudko stúpajú. Združenie francúzskych výrobcov koňaku však uviedlo, že predbežné rozhodnutie úplne nerozptýlilo obavy výrobcov z možných ciel.
„Dočasné antidumpingové opatrenia sa v tomto prípade zatiaľ neprijmú,“ uvádza sa vo vyhlásení, v ktorom sa nevylučuje, že v budúcnosti sa pristúpi k dovozným clám.
Podľa skoršieho vyhlásenia ministerstvo očakáva, že prešetrovanie sa skončí do 5. januára 2025, ale uviedlo, že v prípade „osobitných okolností“ by sa mohlo predĺžiť.
Podľa predbežných zistení ministerstva európske liehovary predávali brandy na čínskom trhu s maržami od 30,6 percenta do 39 percent, čo podľa neho poškodzuje domáci priemysel.
Akcie liehovarníckej spoločnosti Remy Cointreau si okolo 12:40 pripísali necelých sedem percent. Cenné papiere Pernod Ricard v rovnakom čase pridávali 4,2 percenta.
Podľa agentúry Reuters predstavuje francúzsky koňak takmer celý dovoz brandy z EÚ do Číny. Francúzski výrobcovia z Bureau National Interprofessionnel du Cognac uviedli, že majú podozrenie, že vyšetrovanie súvisí s inými obchodnými spormi, než je trh s alkoholom. Európska komisia napríklad nedávno zaviedla clá na dovoz elektromobilov z Číny. „Celý sektor by sa tak stal vedľajšou obeťou konfliktu, ktorý nemôže ovplyvniť,“ obáva sa združenie.
„Chápeme, že clá, ktoré by mohli byť na naše výrobky uvalené na konci konania, by predstavovali v priemere 34,8 percenta. Ak by boli tieto clá zavedené, mali by veľký vplyv na vývoz koňaku do Číny, čo je trh, ktorý sám o sebe predstavuje 25 percent nášho vývozu,“ uviedlo združenie vo vyhlásení.
Cognac je názov brandy pochádzajúcej z francúzskeho regiónu Cognac, podobne ako Champagne, druh šumivého vína pochádzajúceho z regiónu Champagne.
Čína začala súčasné antidumpingové prešetrovanie v januári tohto roku, niekoľko mesiacov po tom, ako Európska komisia začala prešetrovať dovoz elektrických automobilov z Číny. Analytici vtedy podľa agentúry DPA upozornili, že výber výrobku, ktorého colné zaťaženie sa dotkne takmer výlučne francúzskych výrobcov, nemusí byť náhodný. Paríž totiž podľa nich patril k silným zástancom obmedzenia dovozu elektrických vozidiel.