Popri sledovaní trendov na finančných trhoch vychádzajú privátni bankári v ústrety svojim klientom čoraz viac aj v ďalších „investičných“ oblastiach, no viac subjektívnych. Obrazy, zberateľské mince, víno, diamanty, ale aj hodinky.
Vnímať míňanie peňazí za dva ciferníky možno dvomi spôsobmi. „Ak to beriete čisto ako investíciu s očakávaným ziskom, potom odporúčam kupovať výlučne veľmi drahé hodinky z limitovaných edícií, ktoré sú však veľmi ťažko dostupné,“ radí Gábor Szerb, distribútor viacerých švajčiarskych značiek na trhy strednej Európy, medzi nimi aj značky Tag Heuer. Cena takých kusov bezprostredne po uvedení na trh stúpa – možno nájsť také, ktoré sa dajú predať za dvojnásobok oficiálnej predanej ceny hneď alebo veľmi rýchlo po spustení predaja.
V tomto prípade sú pre kúpu rozhodujúce dva parametre: limitovanosť série (cena tiež stúpa, ak ide o prvý či posledný kus zo série, všeobecne platí čím nižšie sériové čísla, tým lepšie) a technológia.
Bez bateriek
V každom prípade ide o mechanické hodinky s ručne vyrábaným a poskladaným strojčekom, nie s pohonom na batérie. „Baterkové mechanizmy nie sú jednoducho stavané na dlhoročné fungovanie. I keď určite je rozdiel medzi automatickým strojčekom vyrobeným v Ázii a tým, ktorý je súčasťou značkových švajčiarskych hodiniek,“ porovnáva Boris Jakabovič zo spoločnosti Spirit, dovážajúcej na Slovensko hodiny zastrešené švajčiarskou Swatch Group.
Čím zložitejší a zriedkavejší je systém strojčeka, tým vyššia je cena. Vplyv na cenu má tiež značka. Do hodín odlišných značiek, napríklad Certiny a Omegy, sa niekedy podľa B. Jakaboviča montujú rovnaké švajčiarske strojčeky, no rozdiel v cene oboch môže byť aj štvormiestny. Pretože každá z daných značiek má inú cenovú stratégiu, ale aj iné vonkajšie vyhotovenie, použité materiály, prípadne pridelené certifikáty. Cena certifikátu kvality pritom na kus môže predstavovať aj dvetisíc eur.
Je to podobné porovnanie ako pri automobiloch značky Audi a Škoda. Majú rovnaký motor, podvozok, no celkové vyhotovenie ich cenu diametrálne odlišuje.
V najdrahších kusoch hodiniek už takmer bývajú strojčeky z dielne danej značky. A spravidla každá sa snaží mať nejaký svoj osobitý prvok.
Pozor, nenosiť
V každom prípade, tieto kusy nie sú určené na nosenie, ale na uskladnenie v trezore. Vtedy je už namieste aj investícia do státisícového špeciálneho trezora na hodinky, ktorý ich pravidelne otáča, aby nezastali. Lebo už aj väčšina mechanických hodín má v sebe kyvadlá, ktoré samy naťahujú strojček. Nie je tak potrebné každodenné „dotiahnutie“.
A akú cenu majú investičné kúsky? Ťažko to nejako zovšeobecniť. Top hodinky značiek ako Patek Philippe, Breguet či Greubel Forsey sa piatimi ciframi len začínajú. Zberateľské kúsky sa hýbu v sumách 200-, 300-tisíc, ale aj sedemmiestnych.
Zatiaľ najdrahšie hodinky, vreckové, boli vydražené v roku 1999 za niečo tesne nad 11 miliónmi dolárov. Išlo o hodinky značky Patek Philippe vyrobené v roku 1932.
No k šesťmiestnej sume môžu siahať podľa B. Jakaboviča aj technicky menej hodnotné batériové hodinky, no zdobené zlatom a diamantmi.
Aukčná sieň Sotheby’s, ktorá aukcie výlučne hodiniek robí niekoľkokrát do roka, zaznamenáva každoročne rast vydražených súm. Určite sa však počet zberateľov hodiniek nedá porovnať so zberateľmi umeleckých diel či mincí. Oveľa početnejšou je potom skupina ľudí, ktorá berie drahé hodinky ako investíciu, no viac ako na peňažné ohodnotenie prihliada na subjektívne pocity, teda na uspokojenie z vlastníctva luxusného produktu, zlepšenie imidžu nositeľa. Prípadne kúpu hodín s cenovkou aspoň štvorcifernou berie ako formu uchovania hodnoty.
Pri dobrej starostlivosti, pod ktorú patrí aj pravidelný servis u hodinára, takéto hodinky vydržia dekády a hodnotou skôr rastú. Na aukciách či výstavách sa sporadicky objavia aj vyše 140-ročné kusy, stále funkčné, ktorých hodnota po zohľadnení časového vplyvu na ceny je potom násobne vyššia v porovnaní s pôvodnou cenou.
Kríza ich obišla
Prekvapivo trh s luxusnejšími hodinkami hospodárska kríza z roku 2008 zasiahla veľmi málo. A predaj neskresávajú ani mobily či ďalšie technológie, s ktorými sa samotná presnosť ciferníkov nemôže rovnať.
G. Szerb odolnosť kvalitných hodín voči týmto vplyvom odôvodňuje tým, že hodinky sa považujú v prvom rade za módny doplnok, u mužov v podstate za jediný šperk, než za ukazovateľ času.
„Ak sa pozrieme na štatistiky spoločnosti Swiss Watch Export, kríza znamenala len návrat odvetvia na úroveň roku predtým. Odvtedy trh opäť rastie,“ zhodnotil dosah celosvetovej krízy z roku 2008 na trh švajčiarskych hodín G. Szerb. No skôr ako obnovenie všeobecného dopytu treba za týmito číslami podľa G. Szerba vidieť hlavne obrovský apetít čínskeho trhu. Či už bohatí Číňania luxusné hodinky nakupujú v Hongkongu, Číne alebo počas výletov do Európy.
Doména mužov
Kam smeruje trh
Luxusnejšie hodinky s komplikovanými mechanickými, ale aj automatickými strojčekmi sú orientované hlavne na mužov. Ženy skôr vyhľadávajú šperkárske kúsky s využitím drahých kovov a drahokamov, ktoré nemusia mať takú „hodinársku“ hodnotu. Ich trvácnosť je kratšia než pri mechanických hodinkách, i keď cenou ich môžu prevyšovať. No stále ide v porovnaní s ponukou pre mužov o menšinový trh.
„Podiel ženských hodiniek na celkovom predaji firmy TAG Heuer predstavoval okolo 15 percent, keď som začal spolupracovať so značkou pred štrnástimi rokmi. V súčasnosti tvorí vyše 30 percent a má veľkú šancu dosiahnuť vyrovnaný podiel k mužským hodinkám,“ porovnáva Gábor Szerb, distribútor viacerých švajčiarskych značiek na trhy strednej Európy. Zároveň priznáva, že veľkú časť ženských hodín kupujú opäť muži – ako darček.
A na čom okrem množstva koliesok v strojčeku či počte diamantov na ciferníku švajčiarski hodinári neustále pracujú? G. Szerb inovácie vidí v dvoch smeroch – materiálovom a servisnom. V prvom prípade hodinári začínajú objavovať keramiku. Čo sa týka servisu, tak sa vyvíjajú čoraz modernejšie oleje, ktoré majú zabezpečiť dlhšie lehoty medzi servisnými údržbami.
Niektoré značky stavili aj na diverzifikáciu podnikania, keď prenikajú aj na trhy s okuliarmi, módnymi doplnkami či mobilmi. Na druhej strane, z času na čas vznikne spolupráca medzi svetoznámou módnou značkou a renomovaným výrobcom hodiniek, zväčša na obmedzený, vopred dohodnutý čas.
Vreckové hodinky Patek Philippe Calibre 89 zo žltého zlata (vľavo) majú najkomplikovanejší strojček na svete a v roku 2009 boli vydražené za 5,1 milióna švajčiarskych frankov, čo vtedy zodpovedalo 3,4 miliónom eur.
Čo ovplyvňuje cenu investičných hodiniek
- musí ísť o kus z limitovanej série –čím menej kusov v sérii, tým vyššia cena,
- technológia: a) musí ísť o hodinky s mechanickým strojčekom, nie baterkové, b) čím zložitejší strojček, neobvyklý, tým lepšie,
- značka.
PRAMEŇ: Tag Heuer
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 10/2013 v časti TREND + Privátne bankovníctvo.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Foto - Antiquorum