„Najlepšia cesta, ako sa niečo naučiť, je ísť to učiť,“ hovorí v rozhovore pre TREND Špeciál Vysoké školy podnikateľ Peter Petrík. Učenie odporúčajú aj rôzne manažérske príručky ako jednu z ciest, ako sa stať lídrom. Pre tých, ktorí si to chcú vyskúšať, existuje organizácia Teach for All (TFA), ktorú pred piatimi rokmi založila zakladateľka programu Teach for America Wendy Kopp. Cieľom organizácie, ako uvádza na svojej webovej stránke, je, aby jedného dňa mali všetky deti možnosť získať skvelé vzdelanie. Dosiahnuť to chce podporou nových lídrov pre vzdelávaciu politiku, pre ktorých je podľa TFA nevyhnutnosťou vyskúšať si, o čom učenie a život školy vlastne sú. Takúto skúsenosť od vzniku Teach for America (1989) získalo už vyše 24-tisíc ľudí rôznych profesií. Takmer dve tretiny z nich následne ostali pracovať vo vzdelávaní a dnes niektorí z nich vedú školy dosahujúce špičkové výsledky.

TFA s ročným rozpočtom okolo 15 miliónov dolárov dnes okrem materských Spojených štátoch pôsobí v ďalších dvadsiatich piatich krajinách sveta. V priebehu najbližších dvoch rokov by mala vzniknúť „pobočka“ aj na Slovensku. Koordinátor programu Stanislav Boledovič už pre to urobil prvý krok: začal učiť matematiku na súkromnej strednej umeleckej škole dizajnu. „Je to pravdepodobne najťažšia rola, akú som v živote zažil,“ hovorí tento bývalý konzultant spoločnosti McKinsey & Company. Školu navštevuje umelecky nadaná mládež, z ktorých viacerí vnímajú matematiku ako nezaujímavú zbytočnosť. „Mojou úlohou je vzbudiť u nich záujem o tento predmet, čo nie je vôbec ľahké,“ hovorí S. Boledovič. Podľa vlastných slov tiež vďaka tejto skúsenosti zisťuje, v čom je súčasný slovenský školský systém pomýlený. Učebnice, ktoré používa, sú koncipované v duchu „naliať“ do študentov kvantum informácií a len veľmi málo pomáhajú učiteľovi vyvolať v žiakoch chuť po poznaní.

Cieľom slovenskej organizácie TFA, keď vznikne, bude zapojiť do programu minimálne sto ľudí. Tí by sa mali v budúcnosti stať motorom zmien v školstve na celoslovenskej alebo regionálnej úrovni.