Epocha posledných troch dekád 19. storočia a prvej dekády 20. storočia sa nazýva aj pozlátený vek (gilded age). Neviedli sa veľké vojny a prebiehal rýchly ekonomický rast, hoci ho sprevádzali sociálne problémy. Okrem toho sa darilo najmä veľkým firmám – trastom, ako Standard Oil, AT&T či U. S. Steel, ktoré dokázali ovplyvňovať politiku a rýchlo bohatnúť.
Na druhej strane, stredná trieda upadala a začala voliť nacionalistov, socialistov a radikálov, ktorí brojili proti moci veľkých korporácií. Americký právnik Louis Brandeis v tom čase tvrdil, že narastajúca moc veľkých firiem je hrozbou pre demokraciu. Keď korporácie dokážu ovplyvniť legislatívu, voľby aj politikov, niečo nie je v poriadku. Práve od L. Brandeisa si profesor práva na Columbia Law School Tim Wu požičal názov pre svoju knihu Kliatba veľkosti.
Rozbíjač monopolov
T. Wu prirovnáva pozlátený vek spred storočia s dneškom. Takisto sa darí veľkým firmám. Vo financiách, v médiách, aerolíniách, telekomunikačnom biznise a, samozrejme, v IT priemysle. Google, Facebook a Amazon získali veľkú moc v biznise a vedia ovplyvňovať zákony cez politikov, ktorí ich tvoria. Americké farmafirmy si zasa dovolia zvýšiť ceny o tisíc percent, lebo vedia, že vláda im nič neurobí.
Plynie z toho frustrácia strednej a nižšej triedy. Uvedomuje si, že nemá veľký vplyv na dôležité veci, ktoré ovplyvňujú jej život. Bežní Američania si nedokážu zaplatiť zdravotné poistenie a poriadne bývanie a pritom platia vysoké dane. Z ekonomického rastu až tak neprofitujú a za svoju situáciu obviňujú veľké korporácie, imigrantov, moslimov či Židov. Politika nenávisti je na vzostupe, populistom, xenofóbom a nacionalistom sa darí. Čo sa s tým dá robiť?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?