O úrovni vzdelávania a školstva sa na Slovensku hovorí už viac ako tri desaťročia. Pracovníci v tejto oblasti zažili množstvo pokusov o reformy, ktoré mali rôznu úroveň a jeden cieľ – zlepšiť celkovú úroveň získavania vedomostí a preniesť vzdelávací systém do 21. storočia. Ako je na tom krajina v súčasnosti a čo treba robiť, aby sa to podarilo, aj o tom hovorí spoluorganizátorka konferencie Eduforum Naďa Urbanová.

Ste spoluorganizátorka vzdelávacej konferencie Eduforum. Bola na Slovensku najväčšou v tomto roku?

Nie som si istá, či môžeme hovoriť o najväčšej akcii. Ak to hodnotíme podľa počtu účastníkov, bolo tam asi 150 ľudí. Išlo o maximum kapacity priestorov, takže viac účastníkov sme prijať nemohli. Porovnaním s inými akciami, ktoré organizujeme v Indícii, ako je napríklad konferencia pre učiteľov v Poprade so štyristo účastníkmi počas troch dní, je Eduforum ako jednodňové podujatie menšie.

Eduforum teda nebolo zamerané len na učiteľov. Pre koho bolo určené a aký bol hlavný zámer?

Cieľom bolo prepojiť rôznych zainteresovaných. Chceli sme, aby sa stretli zástupcovia ministerstva školstva, Štátnej školskej inšpekcie, Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM), neziskového sektora, podnikateľskej sféry a samotných škôl. Zámerom bolo zapojiť zástupcov zo všetkých segmentov, ktoré môžu ovplyvniť školstvo. Chceli sme, aby tieto svety prestali fungovať izolovane, aby sa spoznali a prepojili. Podnikateľská sféra si často myslí, že školstvo sa dá riadiť ako firma, zatiaľ čo školy tvrdia, že fungujú inak. Naším cieľom bolo, aby si tieto strany lepšie porozumeli, vytvorili vzťahy a pokračovali v spolupráci aj po skončení konferencie. Ďalším cieľom bolo priniesť inšpirácie zo zahraničia. Pozvali sme rečníkov z USA, zo Spojeného kráľovstva a z Nemecka, ktorí predstavili veľké vízie a inovatívne prístupy. Ukázali sme, že aj na Slovensku máme úspešné príklady, ktoré môžeme rozvíjať.

Podarilo sa tieto ciele naplniť?

Myslím si, že áno. Spätná väzba bola veľmi pozitívna. Účastníci už priamo na mieste vyjadrovali spokojnosť, označili podujatie za jedno z najlepších, na akom boli. 

Plánujete Eduforum zopakovať?

Určite áno, na ďalšom ročníku sa uvidíme v októbri 2025. Opäť prinesie kombináciu zahraničných aj slovenských rečníkov, zaujímavú panelovú diskusiu aj workshopy. Pri tomto prvom ročníku sme z workshopov mali trochu obavy, neboli sme si istí, ako ich prijme „high level“ publikum. Napokon mali veľký úspech, účastníci ocenili interaktivitu a možnosť lepšie sa spoznať.

Je konferencia vašou hlavnou náplňou alebo plánujete aj ďalšie aktivity?

Naším dlhodobým cieľom je zlepšiť kvalitu vzdelávania na Slovensku. Chceme podnietiť diskusiu o dlhodobej vízii školstva, ktorá na Slovensku stále chýba. A zároveň sa prostredníctvom aktivít, ako sú školenia, metodiky či sieťovanie učiteľov, snažíme poskytovať praktické nástroje a riešenia, ktoré môžu učitelia využiť okamžite.

Ako plánujete dosiahnuť zladenie medzi aktivitami verejne vplyvných osôb, nadácií a učiteľov, aby ich spojenie a podpora prinášali skutočné zmeny vo vzdelávacom procese?

Na konferencii sme sa snažili ovplyvniť verejne vplyvné osoby, tvorcov politík, lídrov neziskového sektora a biznisu, zároveň dennodenne podporujeme učiteľov. Veríme, že ak sa nám podarí vytvoriť tlak zhora a iniciatívu zdola, tieto snahy sa môžu stretnúť a priniesť zmenu. Veľa nadácií dnes podporuje vzdelávanie, no ich pomoc často neprináša očakávané výsledky. Školy si za získané financie kúpia nové vybavenie, čo je síce užitočné, ale nemá to priamy vplyv na samotný proces výučby. Zdôrazňujeme preto potrebu meniť myslenie a prístup učiteľov, čo môže priniesť zásadnú zmenu vo vzdelávaní.

Zúčastnili sa na konferencii aj predstavitelia štátnych inštitúcií a ministerstva školstva?

Áno, minister školstva bol pozvaný, no ospravedlnil sa pre zahraničné povinnosti. Zastupoval ho štátny tajomník Slavomír Partila. Prítomní boli aj ďalší zástupcovia ministerstva, hlavná školská inšpektorka, bývalí ministri školstva Daniel Bútora a Ján Horecký, ako aj predstavitelia NIVAM-u a iných štátnych inštitúcií. Práve ich účasť bola kľúčová pre zmysluplnú diskusiu.

Ktorý z rečníkov mal podľa vás najväčší ohlas?

Veľký záujem vzbudila autorka knihy Cleverlands Lucy Crehanová z Veľkej Británie. Účastníci ocenili aj Michaela Posthumusa, ktorý sa špecializuje na dizajn škôl, a Gevera Tulleyho, zakladateľa školy Tinkering School, kde deti získavajú praktické skúsenosti projektovým učením. Títo rečníci priniesli nové pohľady na vzdelávanie a inšpirovali účastníkov.

Aký význam má dizajn školských budov pre inovatívne vzdelávanie?

M. Posthumus upozornil na to, že tradičné školské budovy s dlhými chodbami a uzavretými triedami neumožňujú tok myšlienok ani spoluprácu. Tento dizajn vyhovoval priemyselnej ére, no dnes potrebujeme školy, ktoré podporujú kreativitu, tímovú prácu a inovácie. Moderné školské priestory by mali byť flexibilné a umožňovať rôzne formy učenia.

Aké ďalšie zručnosti sú kľúčové pre dnešné vzdelávanie?

Schopnosť spolupracovať a spoznať svoje silné stránky. Deti by mali rozumieť svojej úlohe v tíme a zároveň byť schopné prispievať do kolektívu. Toto je dnes nevyhnutné pre úspech v pracovnom aj osobnom živote.

Ako môže škola pripraviť deti na dynamický svet, ktorý kladie dôraz na individualitu aj spoluprácu?

Škola by mala deťom pomôcť objaviť svoje jedinečné talenty a zároveň ich naučiť, že úspech často prichádza vďaka tímovej práci. Prílišný dôraz na individualizmus, ktorý sa často pestuje tradičným spôsobom učenia, deti nepripraví na realitu, kde je spolupráca kľúčová.

Aké kroky sú potrebné na zmenu tohto tradičného modelu?

Potrebujeme posilniť inovatívne prístupy a podporovať školy, ktoré už dnes umožňujú žiakom pracovať v tímoch a rozvíjať zručnosti dôležité pre život. Učitelia musia mať zároveň praktickú podporu, aby mohli tieto zmeny implementovať.

Čo hovoríte na kurikulárnu reformu?

Reforma sa zdá byť správne nasmerovaná, no výsledky ukáže až prax. Kľúčové bude, ako ju prijmú učitelia a ako sa pretaví do aktivít v triedach. Je potrebné, aby sa s ňou stotožnili a videli v nej prínos pre seba aj svojich žiakov.

Aké sú vaše ďalšie plány?

Chceme pokračovať v organizácii Edufora a prinášať inovatívne prístupy do vzdelávania. Zameriame sa aj na podporu učiteľov, aby mali k dispozícii praktické nástroje, ktoré im pomôžu zvládať výzvy modernej výučby. 

Naďa Urbanová
Vyštudovala žurnalistiku a od ukončenia štúdia pôsobila v oblasti public relations. Prešla cez PR agentúry, pozície hovorkyne až po manažérske posty vo veľkých korporáciách, kde zodpovedala za externú a internú komunikáciu, eventy a CSR aktivity. Neskôr pracovala pre jedného z najbohatších Slovákov podnikateľa Martina Kúšika, ktorému zastrešovala rodinné filantropické projekty. Už takmer 10 rokov je na voľnej nohe a pomáha s marketingom, komunikáciou či eventmi rôznym klientom.
Lucy Crehan
Neprehliadnite

Lucy Crehan: Nechcela by som, aby moje deti navštevovali školu v Singapure