Pri nákupe tovarov a služieb v obchodoch je pre ľudí stále najdôležitejšia kvalita a cena výrobku alebo služby. S väčším odstupom nasledujú kritériá, či firma podniká transparentne a eticky alebo či dbá na ochranu životného prostredia. Len veľmi malá časť zákazníkov pri nákupe zohľadňuje i to, či firma prispieva na dobročinné aktivity a podporuje charitatívne projekty. Ak chcú firmy uspieť, viac ako na odovzdávanie charitatívnych šekov pred kamerami by sa mali zamerať na férové služby. Aj keď pri nakupovaní ešte nezodpovedné praktiky firiem netrestáme tak ako v západných krajinách, i tu sa k nim začíname približovať. Tridsať percent opýtaných už bojkotovalo výrobky alebo služby firmy, s ktorej aktivitami nesúhlasili.
Zodpovednosť je poctivosť
Business Leaders Forum meria vzťah slovenskej verejnosti k zodpovednému podnikaniu dlhodobo. „Znalosť pojmu zodpovedné podnikanie na Slovensku narastá a narastá aj záujem Slovákov o túto tému,“ hovorí Beata Hlavčáková, výkonná riaditeľka BLF. Oproti roku 2011 klesol o 13 percent podiel tých, ktorí nemajú žiadnu predstavu, čo pojem zodpovedné podnikanie firiem znamená. Podiel ľudí, ktorí nevyhľadávajú alebo ich nezaujímajú informácie týkajúce sa zodpovedného podnikania, klesol zo 41 na 26 percent. Pri predstavách o tom, čo sa skrýva za pojmom „zodpovedné podnikanie firiem“, respondenti spontánne najviac uvádzali tri kategórie odpovedí, a to: poctivosť pri podnikaní (36 %); nezneužívanie zamestnancov (32 %) a starostlivosť/zodpovednosť za zamestnancov a ich rodiny (29 %).
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?