Kde sú tie časy, keď bankovanie cez mobil znamenalo posielanie textových správ. No odkedy na trh vpochodovali smartfóny so zabudovanými prehliadačmi, vstupujú klienti do internetbankingu priamo cez webové rozhranie.

Väčšina slovenských bánk nerozlišuje, či sa do ich i-bankingu pripája bežný počítač, tablet alebo mobil. Iba Slovenská sporiteľňa, Tatra banka, Dexia a Zuno ponúkajú verzie optimalizované pre menšie obrazovky mobilných zariadení. UniCredit Bank komunikuje mobilnú verziu v médiách v týchto dňoch. Nuž a kto si otvorí elektronické bankovníctva v ostatných bankových domoch, toho čaká posúvanie po veľkých stránkach a zväčšovanie miniatúrnych detailov.

Banka vo vrecku

Mobilné bankovníctvo má pritom podľa odborníkov veľkú budúcnosť. Ako distribučný kanál aj ako komunikačný nástroj. Nie je jedno, ako banky klientov v mobiloch obslúžia. Mnohí, najmä mladší klienti totiž i-banking na stolných počítačoch nechcú využívať. Z pobočiek sa presúvajú priamo do smartfónov. Mobil je poruke 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Na prezeranie zostatkov či prevodné príkazy sa dá využiť čas, keď je klient v zápche na diaľnici alebo na ceste do práce v električke.

Podľa výskumnej agentúry Berg Insight sa do roku 2015 zvýši počet používateľov mobilného bankovníctva vo svete z 55 miliónov v roku 2009 na približne 900 miliónov. Z nich zhruba osmina bude v Európe. Na Slovensku sa počty bankujúcich cez mobily rátajú skôr na slabé desiatky tisíc. No zdá sa, že banky tento odbytový kanál neberú na ľahkú váhu.

Slovenská sporiteľňa i Tatra banka naprogramovali odľahčené internetbankingy, ktoré sa pružne prispôsobujú obrazovke každého smartfónu i využívanému prehliadaču, pričom ponúkajú zhodné funkcionality ako veľký klient na desktope. Ponuka funkcií je zrozumiteľná, orientácia v menu rýchla, vypĺňanie jednotlivých políčok intuitívne, ochranné prvky identické. V Dexia banke má mobilná verzia špecifický nedostatok – písmo je primalé a zle sa číta. Stránka sa pritom nedá zväčšiť a zabudovaná lupa veľmi nepomôže.

V ostatných bankách sa cez mobilný prehliadač dá dostať iba do veľkého internetového bankovníctva. Výhodu má klient, ktorý si pamätá rozloženie využívaných položiek z počítača, inak ho čaká neustále zväčšovanie. Napríklad v UniCredit Bank a OTP banke sa na dotykovom displeji zle vyberajú položky. Pri OTP je na pohodlný výber potrebné veľké zväčšenie stránky, UniCredit Bank nejasne označuje, na čo klient klikol. Namiesto podčiarknutia či zmeny farby sa vľavo nad linkou objaví bodka, ktorú na malom displeji zle vidieť a je ju možné nesprávne priradiť inému príkazu.

Šikovné aplikácie

Odborný magazín Bank Systems & Technology predstavil začiatkom minulého roka desiatku trendov, ktoré budú v roku 2010 meniť bankový biznis. Hneď druhým trendom v poradí bola prognóza, že banky začnú testovať prvé mobilné aplikácie, čiže samostatne bežiace programy na smartfónoch, cez ktoré budú ponúkať prístup k informáciám alebo rovno aj k bankovým službám. „Bankári si začínajú uvedomovať nielen dôležitosť mobilného bankovníctva, ale ako samostatný distribučný kanál vnímajú už aj mobilné aplikácie,“ komentuje magazín.

Nečudo, veď obľúbenosť aplikácií z AppStoru pre iPhony a iPady stúpa a úspešne im konkurujú aj aplikácie pre konkurenčnú mobilnú platformu Android. Podľa kreatívneho riaditeľa digitálnej agentúry Nydrle Digital SK Antonína Parmu sú bankové aplikácie v porovnaní s takzvaným tenkým klientom rýchlejšie a bezpečnejšie, „je ťažšie sa nabúrať do aplikácie než na webovú stránku“.

Medzi výhodami aplikácií sa zvykne spomínať, že môžu byť jednoduchšie a intuitívnejšie než webové i-bankingy, no A. Parma upozorňuje, že „dnes už možno naprogramovať aj také webové stránky, ktoré sú na monitore smartfónu na nerozoznanie od aplikácie“. Do budúcnosti sa budú podľa neho oba prúdy zlievať v jednom prístupe, „napríklad vo forme aplikácie, ktorá bude komunikovať s rôznymi webstránkami,“ predpokladá.

Na Slovensku sa prvou bankovou aplikáciou popýšila vlani na jeseň Slovenská sporiteľňa. Jej program pre iPhony lokalizuje pobočky a bankomaty sporiteľne a sprostredkúva aj prognózy výmenných kurzov, úrokových sadzieb a 10-ročných výnosov. Ale ikona Internetbanking znamená iba odklik do webového prehliadača. Zato aplikácia Tatra banky obsahuje okrem bankomatového lokátora a kurzových lístkov už aj informácie o stavoch a pohyboch na účtoch a kreditných kartách klienta a umožňuje tiež rýchly prevod peňazí, v ktorom stačí vyplniť iba štyri povinné polia.

Na vstup do aplikácie potrebuje klient platobnú čipovú kartu a čítačku. Ale iba pri prvom prihlásení, v ktorého priebehu si zadefinuje jedinečný kód, ktorý sa viaže na konkrétne mobilné zariadenie. Pri ďalších vstupoch ani pri samotných platbách už čítačku vyťahovať nemusí. Banka sa zatiaľ nechce pochváliť počtom klientov, ktorí si aplikáciu stiahli, prípadne ju aktívne využívajú. Podľa jej hovorcu Borisa Gandela „ide o internú informáciu, ktorú banka nezverejní“.

©