Do minulého roku vstupovali predajcovia zájazdov a leteniek s určitými obavami. Ekonomická neistota v mnohých rodinách výrazne vzrástla, začalo sa šetriť – a na čom šetria zvyčajne ľudia najprv? Na výdavkoch na relax. Obavy sa nakoniec nenaplnili, s vlaňajškom je väčšina cestoviek spokojná, mnohé z nich zaznamenali rast. Pritom to tiež nebol pokojný rok. Výbuch islandskej sopky v apríli spôsobil chaos a na nejaký čas naštrbil povesť leteckej dopravy ako najrýchlejšieho a najpohodlnejšieho spôsobu dopravy. Potom prišla kríza v Grécku. Navyše šetrenie ovplyvnilo správanie dovolenkárov – pri výbere destinácií oveľa viac dbajú na pomer ceny a kvality.

Tento rok sa tiež začal búrlivo – nepokojmi v arabskom svete, ktoré zasiahli najprv bašty turizmu – Tunisko a Egypt. Po zastavení predaja sa v súčasnosti pomaly oživuje, pričom o dovolenky v Egypte počas Veľkej noci bol už slušný záujem. V očiach časti verejnosti však získal imidž nestabilnej krajiny a napriek tomu, že situácia je tam úplne pokojná, bude zrejme nejaký čas trvať, než sa tohto prívlastku zbaví. Záujmu zrejme najviac pomôžu kladné referencie ľudí, ktorí Egypt po revolúcii navštívili, a nižšie ceny ako po minulé roky. Príkladom toho, že kladné referencie môžu výrazne podporiť návštevnosť tej-ktorej krajiny, je Turecko. Pred niekoľkými rokmi sa naň veľa ľudí pozeralo cez prsty, vlani sa stalo „skokanom roka“ medzi leteckými destináciami.

Skorý nákup dovoleniek

Po pomerne dobrom roku 2010 sa zdá, že tento rok by mohol byť podstatne lepší. Aspoň podľa vývoja predaja zájazdov v prvých mesiacoch. Väčšina organizátorov a predajcov ich hodnotí veľmi pozitívne, medziročný nárast sa nezriedka pohybuje v dvojciferných číslach. Zatiaľ nie je jasné, či ide o všeobecné zvýšenie záujmu o dovolenky, alebo o presun dopytu do obdobia first minute, po ktorom zvykne nasledovať hluché obdobie. Motivácia pritom nie je často iba finančná. Najmä rodiny s dvoma deťmi alebo rodiny, ktoré chcú stráviť dovolenku spolu, už zistili, že ak chcú ísť do konkrétneho hotela, treba si ho objednať s predstihom, lebo napríklad rodinných izieb býva málo.

Z krajín sú doteraz v kurze najviac Turecko, Grécko, Bulharsko a, samozrejme, Chorvátsko. Zvýšený záujem je aj o aktívne dovolenky, stále pretrváva boom plavieb výletnými loďami. Podľa generálnej riaditeľky CK Satur Eleonóry Fedorovej ľuďom sa páči aj nový produkt – kombinácia pobytového a poznávacieho zájazdu.

Primerane zvýšenému záujmu nakontrahovali cestovky tento rok viac kapacít (o päť až 15 percent), ale majú voľnejšie podmienky, takže dokážu kapacity v prípade potreby stornovať. Pre klientov to znamená menej lacnejších last moment ponúk, pre cestovky je to podľa Tibora Bajaníka z CK Fifo dôležitý faktor pre zachovanie ekonomického zdravia firmy.

Lepšie predaje leteniek

Oživenie nastalo aj v segmente biznis turizmu, predajcovia leteniek zhodne konštatujú mierny nárast tržieb aj nákupu leteniek do biznis triedy. Podľa najväčšieho predajcu spoločnosti Pelikan oživenie cítiť aj pri tzv. city breakoch, víkendových pobytoch v európskych mestách, pričom podľa jeho konateľa Petra Máleka klienti sa zameriavajú najmä na destinácie s akciovými cenami.

Presne dvadsať rokov sa organizátori a predajcovia zájazdov združujú v Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a agentúr (SACKA). A čo je pri slovenskej nechuti združovať sa výnimočné, jej členovia predávajú až 90 percent zájazdov na Slovensku. Jedným z dôvodov, prečo je asociácia prototypom fungujúceho profesijného združenia, môže byť zdravá povaha podnikania cestovných kancelárií. Väčšina z nich sa rozvíjala nezaťažená privatizáciou alebo podnikaním postaveným na eurofondoch.

Podľa prezidenta SACKA Tomáša Hasalu je základným princípom a zároveň zmyslom každého združenia komunikácia. V nej sa tvoria vzťahy, vymieňajú informácie, získavajú skúsenosti a prichádza sa na to, že spoločných záujmov je viac ako toho, čo rozdeľuje. Aj preto asociácia organizuje dvakrát do roka niekoľkodňové stretnutia, na ktorých je spoločenská časť programu rovnako dôležitá ako tá odborná. Jesenné stretnutia, ktoré sa konajú v zahraničí, sú spojené so spoznávaním inšpirujúcich modelov podnikania v cestovnom ruchu. Za najväčšiu výzvu pre pracovníkov cestoviek považuje prezident asociácie európsku legislatívu. Vstupovať do nej a byť v obraze možno prostredníctvom členstva v celoeurópskom združení cestovných kancelárií ECTAA. „Niekedy sa nestačíme čudovať, čo všetko z Bruselu prichádza, a pre jednotlivca či jednotlivú cestovku je nemožné dianie na európskej úrovni čo i len sledovať,“ konštatuje T. Hasala.©