Situácia v brandži napriek tomu až taká ružová nie je. Firmy síce majú dosť práce, no podľa združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia často za neadekvátnu cenu, čo limituje ich zárobky. Čoraz väčší dosah na biznis má zhoršujúci sa problém nedostatku vodičov.

Chýbajúce kapacity bránia rozširovaniu flotíl a uspokojeniu rastúceho dopytu po výkonoch dopravcov. K tejto dlhodobej boľačke sa pridávajú starosti v cudzine. Firmám komplikujú život predpisy týkajúce sa minimálnej mzdy, ktorých dodržiavanie najostrejšie vyžaduje Francúzsko. Protekcionistické opatrenia navyše chystajú aj ďalšie krajiny.

Vytúžená úľava

Výkony cestných dopravcov bývajú priamo—úmerné vývoju celého hospodárstva. Slovenskej ekonomike sa vlani darilo. Medziročný rast hrubého domáceho produktu sa zrýchlil na 3,8 percenta, čo bol najlepší výsledok od roku 2010.

Zo svižnej kondície ekonomiky ťažili aj nákladní cestní dopravcovia. Údaje Štatistického úradu SR za minulý rok hovoria o vyše trojpercentnom zvýšení objemu prepravy na 147,3 milióna ton. Odvetvie však ubralo z dynamiky. Zaostalo za predvlaňajším „astronomickým“ rastom (dosiahol viac ako desať percent), ktorý bol vôbec prvým od vypuknutia hospodárskej a finančnej krízy v roku 2008.

„Rast ekonomiky mal hlavný podiel na zvýšenom objeme prepráv, no mohol byť aj vyšší, ak by nevošli do platnosti pravidlá o minimálnych mzdách vo Francúzsku a v Nemecku,“ komentuje vlaňajší vývoj Marek Macko, manažér zbernej služby spoločnosti Kuehne + Nagel.

K akcelerácii však došlo vo výkonoch nákladných cestných dopravcov, keď poskočili o sedem percent nad 33,5 milióna tonokilometrov (tkm). Treba podotknúť, že šlo o najvyšší skok v rámci šnúry medziročných rastov za ostatných päť rokov. Zlepšovanie oboch ukazovateľov podľa PR manažéra Česmad Slovakia Andreja Feketeho dokazuje, že na trhu je dostatok tovarov a stále je priestor na rozvoj vnútroštátnej i medzinárodnej cestnej dopravy. Problémom však zostáva nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

Výraznejšie zlacnenie nafty vnieslo vytúžené odľahčenie do nákladovej časti bilancie dopravcov

Výraznejšie zlacnenie nafty vlani vnieslo vytúžené odľahčenie do nákladovej časti bilancie dopravcov. Keď sa k nemu pridal pomalší rast mýtnych poplatkov, firmám sa po rokoch nielen spomalil rast nákladov, ale dokonca klesli. Bola to zásadná správa v odvetví, ktoré pracuje s mimoriadne nízkou maržou. Vysokým dopytom po preprave sa navyše otvoril priestor na zvyšovanie jej ceny, a tým aj marže. „Rok 2015 sa skončil pre väčšinu dopravcov po dlhom čase skutočne dobre,“ konštatuje Ondřej Pavlík, riaditeľ českej a slovenskej pobočky spoločnosti DKV Euro Service.

Česmad nevníma situáciu na trhu až tak optimisticky. Podnikateľské podmienky súvisiace s cestnou dopravou (nafta, daňové zaťaženie a podobne) za uplynulé obdobie sa podľa združenia zásadne nemenili, preto aj firmy v tejto oblasti zostali na úrovni minulých rokov. „Vzhľadom na pozitívny vývoj cien pohonných hmôt sa väčšinou pohybovali v čiernych číslach, ale len na minimálnej úrovni,“ tvrdí A. Fekete. Výrazným a prehlbujúcim sa aspektom sú sankcie voči Rusku, v ktorých dôsledku sa znížil počet prepráv aj ich cenové relácie.

Prevencia pred bublinou

Situácia na trhu prepravy tovarov vyzerá aj v tomto roku na prvý pohľad idylicky. Podľa O. Pavlíka sa dokonca po prvý raz od roku 2008 vracia fenomén zakladania nových dopravných spoločností. Naoko dobrá správa však má zádrh – možnú trhovú bublinu. „Pred rokom 2008 sme boli svedkami honby za zväčšovaním flotíl nákladných áut a rozširovaním podnikania dopravcov. Keď prišla kríza, nastal obrovský problém v podobe krachu desiatok spoločností a veľkých ekonomických strát z predčasne ukončených lízingov,“ pripomína O. Pavlík.

Dnešná situácia mu vzdialene pripomína začiatok predkrízovej bubliny, ale s podstatným rozdielom – 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa