Bežný produkt objednaný cez internet putuje k zákazníkovi zo skladovej police nezriedka aj cez pol zemegule. Posledná fáza, v ktorej zásielka konečne dorazí k dverám, je pre doručovateľov obávanou poslednou míľou. Nielenže je kľúčová pre spokojnosť zákazníka, ale je aj najdrahšou a časovo najnáročnejšou fázou procesu. O úspechu v tomto biznise sa tak rozhoduje v cieľovej rovinke a v tejto fáze má každá výhoda oproti súperom nesmiernu cenu.
Rýchlo a lacno
Kým staršie generácie dnes tolerujú dodanie tovaru aj tri či štyri dni po objednaní, mladí už toľko trpezlivosti nemajú a ich nároky sa stupňujú. Vlaňajšia štúdia Accenture pripomína, že dve tretiny mileniálov chcú v rámci metropolitných oblastí doručenie do hodiny. Ak nie je možné dodanie aspoň na druhý deň, tretina z nich radšej nenakúpi. Digitálne nástroje na optimalizáciu plánovania trás, robotizácia a eliminovanie neúspešných pokusov o doručenie vytvárajú potenciál na čoraz rýchlejšie doručovanie.
Dve tretiny mileniálov chcú v rámci metropolitných oblastí doručenie do hodiny
Vizionári tohto biznisu predpovedajú, že ku koncu dekády bude pri mnohých zásielkach v rámci kontinentu štandardom doručenie do dvanástich hodín. Doručovateľské spoločnosti, pre ktoré boli ešte prednedávnom kľúčovým trhom zásielky pre biznisových klientov, dnes zažívajú dvojciferný rast v segmente koncových zákazníkov. Vysoké nároky ľudí totiž dokážu spĺňať flexibilnejšie ako klasickí poštári. V ich rukách tak ostáva len relikvia starého sveta – listové zásielky. Tých ešte v roku 2005 pripadalo na jeden zaslaný balík priemerne až trinásť, dnes len dve.
Podpora inovácií
V posledných piatich rokoch sa priam pretrhla hrádza a do logistických start-upov prúdi kvantum rizikového kapitálu. Tieto investície podľa McKinsey rastú tempom až 78 percent ročne a presiahli tridsať miliárd dolárov. Najväčšiu časť z toho pritom vyzbierali práve spoločnosti zamerané na nekonvenčné spôsoby doručovania v poslednej míli. Oči sú upreté na crowdsourcingové doručovanie, drony, autonómne vozidlá a zásielkové boxy.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?