Zakladateľ a majiteľ eseročky Color Centrum Milan Norocký starší bol presvedčený, že vďaka užšej špecializácii, odbornosti a schopnosti poradiť zákazníkovi sa ich firma vyrovná aj s konkurenciou veľkých hobby marketov, čo sa aj splnilo. V súčasnosti podnik riadi jeho najmladší syn Ivan Norocký, ktorý plánuje posunúť rodinnú firmu ďalej. Do rozvojových zámerov preto zapracoval obohatenie ponuky pre uspokojenie širších potrieb zákazníkov – domácich majstrov. Navyše otvára aj nové kamenné prevádzky a do budúcnosti chce zlepšiť aj predaj cez internet.

Výmena stráží

Vyučený obchodník M. Norocký pracoval v minulosti pre potravinársky podnik Zdroj. Istotu a robotu v ňom vymenil za podnikanie a riziká s tým spojené. Oslovil ho totiž svet obchodu a predaja farieb a lakov. A to až natoľko, že s nimi začal obchodovať. V roku 1996 si otvoril malú predajňu a vzorkovňu v Pezinku. Miesto na trhu si s ňou kliesnil zlatou strednou cestou. Tovar predával o niečo drahšie ako vo veľkoobchode, no zároveň nastavil marže výrazne nižšie ako konkurenční maloobchodníci, čo na zákazníkov zaberalo.

Keďže spočiatku si nemohol brať bankové úvery, pretože za ne nemal čím ručiť, musel sa spoľahnúť na vlastné zdroje, ako aj dobré vzťahy a kontakty s dodávateľmi. Vďaka nim dokázal rozširovať sortiment, v dôsledku čoho pezinská predajňa postupne narástla na súčasných šesťsto štvorcových metrov, pričom až doteraz na nej svieti veselo pôsobiaci farebný nápis s poskakujúcimi písmenkami Farby laky – Diskontná predajňa.

M. Norocký ťahal firmu z pozície riaditeľa pätnásť rokov. Po jeho boku od samého začiatku v podnikaní stojí manželka Helena Norocká, ktorá sa stará o účtovníctvo a financie.

Zo života predajcu farieb a lakov Color Centrum

firmu riadi Ivan Norocký, najmladší syn zakladateľa Milana Norockého

 

päť predajní generuje celkové ročné tržby viac ako dva milióny eur

 

zakladajú si na odbornosti personálu a kvalite poradenstva pre zákazníkov

 

najväčší zákazníci sú podnikatelia – maliari/natierači

 

predaj farieb podlieha sezóne (najlepšie sa mu darí v lete, brzdí ho chladné počasie)

V roku 2011 založil Milan eseročku Color Centrum, ktorej riadenie krátko nato prenechal synovi Ivanovi. Odovzdanie šéfovských oprát novej generácii urýchlili zdravotné ťažkosti zakladateľa. „Viac-menej celú agendu už dnes nechávam na synovi, ja robím len kontrolnú činnosť. O niektorých veciach však spolu debatujeme – akým smerom sa uberať alebo do čoho investovať,“ približuje M. Norocký.

Cesta k úspechu nevedie cez šetrenie alebo ako sa dá konkurovať supermarketom

Zdroj: Maňo Štrauch

Radia a predávajú

Dva roky po štarte podnikania Norockí otvorili druhú predajňu v bratislavskej Dúbravke a začiatkom nového milénia im pribudla tretia v Rači. Pod Ivanovou taktovkou sa potom rozrástli o ďalšiu pobočku v Senci a vlani pristavili k pezinskej predajni farieb a lakov samostatné Hobby centrum. Tento rok potom štartovala ďalšia prevádzka v Nitre.

Podnikateľský koncept Color Centra sa časom posunul viac k zmiešanej sortimentovej forme. V súčasnosti pre predajne, s výnimkou Pezinka, používajú názov „Váš dom farieb & hobby centrum“. Farby a laky v nich dopĺňa v závislosti od dopytu zákazníkov konkrétnej lokality aj železiarsky sortiment, spojovací materiál, kľučky, náradie, parkety, dekoratívne doplnky do interiéru či kuchynský program. Stále však ide len o doplnkový tovar k farbám a lakom.

„Ja som sa špecializoval na predaj farieb a lakov. Môj synátor chce, aby sme viac zarábali, a tak je jeho sortiment podstatne širší. Každý máme trošku iný názor, no je to úplne normálne,“ hovorí M. Norocký. Obáva sa však, že rozširovaním záberu v sortimente by sa mohla oslabiť vysoká úroveň odbornosti personálu v predajniach, na ktorej si obaja podnikatelia zakladajú.

„Obávam sa, že rozširovaním sortimentu by sa mohla oslabiť vysoká úroveň odbornosti personálu v predajniach.“

Kvalitné poradenstvo je jedným z dôvodov, prečo zákazníci prichádzajú z veľkých hobby marketov do predajní Color Centra. „Ľudia sa k nám odtiaľ vracajú, lebo dostanú málo kvalitné alebo žiadne poradenstvo. To je naša silná stránka. Nemáme až také veľké obchody, no vieme sa venovať zákazníkom osobnejšie a cielenejšie,“ tvrdí I. Norocký.

Podľa jeho otca profitujú hobby centrá najmä z otváracích hodín počas víkendu. „My sme však dostatočne silní a odborne zdatní, aby sme im vedeli aj napriek tomu konkurovať. Dokonca máme oveľa nižšie ceny ako supermarkety.“ Lepšie ceny si môžu podľa neho dovoliť aj preto, že spolupracujú s menšími dodávateľmi, ktorých produkty sa do hobby marketov dostanú len cez ďalší distribučný medzičlánok. Nehovoriac potom o vyšších maržiach centier, ktoré sa započítavajú do koncových cien pre zákazníka.

Cesta k úspechu nevedie cez šetrenie alebo ako sa dá konkurovať supermarketom

Zdroj: Maňo Štrauch

Zatiaľ iba šéf

Nástupca v biznise sa Norockým vykryštalizoval z najmladšieho syna Ivana, ktorý mal vzťah k ekonomike a podnikaniu od chlapčenských rokov. Zmaturoval na ochodnej akadémii a po nej vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Prakticky vyrastal v prostredí rodinného obchodu, pričom sa v ňom pohyboval od tínedžerského veku. „Skoro začal s počítačmi, sledoval zahraničné firmy, vedel, čo sú aktíva a pasíva,“ spomína si mama Helena. Najmladší syn bol podľa nej natoľko ponorený do ekonomických tém, až sa niekedy zdalo, že na jej vkus o nich spolu debatujú až priveľa.

Hoci riadenie Color Centra má Ivan na starosti už pár rokov, jediným spoločníkom firmy zostáva naďalej jeho otec. Obaja sú však konateľmi. Formálne nástupníctvo v biznise zatiaľ v rodine príliš nepreberali. „Teraz to nie je téma, ale predpokladáme, že do budúcnosti s tým budeme musieť niečo urobiť,“ poznamenáva M. Norocký.

Výhodu rodinnej firmy vidia manželia a ich syn najmä vo vzájomnej dôvere a flexibilite. „Nepoznáme pracovný čas. Keď potrebujeme, stretneme sa aj o ôsmej večer. Od zamestnanca to nemôžete chcieť,“ hovorí H. Norocká. Jej najmladší syn vyzdvihuje na spoločnom biznise najmä spoľahlivosť, ako aj možnosť obrátiť sa kedykoľvek na člena rodiny, keďže vzťahy v nej fungujú výborne. Ponorková choroba ju vraj neohrozuje. V práci sa jej členovia často nevídajú, o to viac si telefonujú. „Snažím sa pracovať na firme, nie iba vo firme, vidieť ju z nadhľadu. Keď chcete rozvíjať podnikanie, nemôžete to robiť iba pohľadom zvnútra, ale aj zvonka,“ vysvetľuje I. Norocký.

Cesta k úspechu nevedie cez šetrenie alebo ako sa dá konkurovať supermarketom

Zdroj: Maňo Štrauch

Z troch ostal jeden

Napriek odlišným pohľadom v podnikaní dokážu Norockí dospieť k záveru „bez škrabancov“. I keď vedenie firmy má pod palcom syn Ivan, sám sa zvykne pýtať rodičov na ich uhol pohľadu v biznise. „Vážim si rôznorodosť názorov, je obohacujúca. Nie každý vám povie pravdu alebo opačný názor. Ten sa totiž niekedy hovorí ťažko,“ vysvetľuje a zároveň priznáva, že boli momenty, keď sa otec nestotožňoval s jeho myšlienkami a plánmi. No i keď s nimi nesúhlasil, nestaval mu do cesty prekážky, ale mu nechal posledné slovo.

Norockí vnímajú Color Centrum ako rodinnú firmu, no nezakladajú si na tomto prívlastku ani ho osobitne nekomunikujú. Do popredia skôr vyzdvihujú zamestnancov v predajniach, ktorí sú v najbližšom a prakticky dennom kontakte so zákazníkmi. „Naši ľudia si nielen prečítajú návod, ale s väčšinou výrobkov aj reálne pracujú. Majú s nimi priame skúsenosti, nerozprávajú len teóriu. Zákazníci to potom ocenia,“ tvrdí I. Norocký. Najväčšiu skupinu klientov v obchodoch tvoria podnikatelia, maliari a až potom drobní spotrebitelia, ktorí si chcú svoj domov vymaľovať svojpomocne.

Svoje deti Norockí na prácu vo firme osobitne nemotivovali. „Myslela som si, že im ju raz odovzdáme. Ivan totiž k tejto práci vždy inklinoval,“ hovorí mama Helena. Z troch synov sa do rodinného biznisu napokon aktívne zapojili dvaja, ale najstarší Milan sa vybral inou cestou. Vo firme však pracuje jeho manželka Monika Norocká, avšak v súčasnosti je na materskej dovolenke. Prostredný Miroslav pomáhal pri viacerých činnostiach, napríklad rozvážal tovar či donedávna robil aj vedúceho predajne v Senci. V súčasnosti sa ale púšťa do vlastného podnikania, keďže si otvára lakovnícku firmu.

Posilniť online

Expanzia Color Centra, vrátane jeho modernizácie, s ktorou firma vyrukovala v posledných rokoch, by mala pokračovať. Syn Ivan načrtáva podľa neho možno odvážny cieľ, a síce pokúsiť sa približne do desiatich rokov vybudovať najväčšiu sieť predajní v segmente farieb a lakov na Slovensku. Je si vedomý toho, že posun vpred si vyžiada aj investície, ale ako dodáva, k úspechu sa „neprešetríte“.

Väčší dôraz chce dať aj na predaj cez internet, ktorý je v porovnaní s kamennými predajňami zatiaľ zanedbateľný. E-shop má firma síce vystavaný, no podľa I. Norockého má ešte rezervy, na ktorých treba popracovať. Je to jedna z vecí, na ktorú sa chce sústrediť už v tomto roku. „Naša ďalšia predajňa bude preto asi virtuálna,“ hovorí.

Farby a laky pritom patria k tovarom, ktoré sa na internete zatiaľ príliš neuchytili. „V tomto segmente ani najlepšie firmy nemajú príliš rozbehnutý e-shop. Nemáme si preto odkiaľ hľadať smer. My ho totiž nevieme a oni nám ho zatiaľ neukazujú,“ konštatuje otec Milan. V budúcnosti by chceli Norockí predávať cez internet približne desať percent tovaru, ale podstata ich biznisu bude vždy tkvieť primárne v kamenných predajniach.

Ďalšou z noviniek, ktorú plánuje Color Centrum ponúknuť zákazníkom, je 3D tlač v pezinskej prevádzke. 

Cesta k úspechu nevedie cez šetrenie alebo ako sa dá konkurovať supermarketom

Color Centrum

Stavajú na cudzích, držia aj domácich

V predajniach pezinskej firmy Color Centrum s plochou od dvesto do šesťsto štvorcových metrov dominujú plechovice a nádoby s farbami a lakmi. Popri zahraničných značkách majú v ponuke aj položky od niekoľkých slovenských výrobcov, či už je to tradičný producent farieb Chemolak Smolenice alebo Slovlak Košeca, levická Novochema, PAMak z Chorvátskeho Grobu, Color Company z Dubnice nad Váhom či omietky od firmy P & J Colours z Dolných Otrokoviec neďaleko Hlohovca. Väčšiu časť z viac ako dvojmiliónového ročného obratu však Color Centru prinášajú zahraničné výrobky. „Snažíme sa držať slovenských výrobcov, pokiaľ majú akceptovateľnú ponuku a ľudia trochu poznajú ich značku. Nie je našou stratégiou vyraďovať ich a nahrádzať lacnejšou zahraničnou konkurenciou,“ hovorí Ivan Norocký, generálny riaditeľ a konateľ Color Centra.

 

Rodinná firma si zakladá najmä na dlhoročnej spolupráci s fínskou značkou prémiových farieb Tikkurila. Je to jediná značka, ktorú používajú na miešanie farieb. „Tikkurila prišla ako prvá s automatickým miešaním farieb, pričom mixér nás stál milión korún, čo bola vtedy obrovská položka. Teraz vám výrobcovia dávajú zariadenie aj zadarmo, len aby ste miešali,“ hovorí zakladateľ a majiteľ Color Centra Milan Norocký. Farby sú podľa neho sezónny sortiment, gro tovaru sa predá v letných mesiacoch. Odbyt navyše ovplyvňujú aj výkyvy počasia. Stačí, keď je jeden mesiac chladnejší, a tržba môže spadnúť aj o polovicu v porovnaní s teplejším mesiacom. Dopyt po farbách a lakoch sa postupom času znižuje. „Kedysi sme predávali bežne dvadsaťkilogramové balenia, teraz už aj päťkilové sa považuje za veľké. Opráv je čoraz menej, veci sa skôr vymieňajú,“ pripomína M. Norocký.

 

Odborná spolupráca na seriáli Rodinné firmy: