Slovenské banky nové žaloby na vrátenie už zaplatených poplatkov neevidujú a k prebiehajúcim sporom sa vyjadrovať nechcú. Konkrétnejšia bola Tatra banka. Podľa hovorkyne Maríny Smolkovej zaznamenali jedno stiahnutie žaloby: „Klient ustúpil zrejme pod váhou českej judikatúry.“ Ako dodáva, v niektorých prípadoch bolo, zatiaľ neprávoplatne, rozhodnuté okresnými súdmi tak, že žaloby klientov zamietli. „S rozhodnutím Ústavného súdu v Česku, kde je systém právnej ochrany v oblasti spotrebiteľských úverov rovnaký ako u nás, sa plne stotožňujeme,“ reaguje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková. Ten podľa nej potvrdil, že banky postupovali v zmysle platných zákonov a poplatky vyberali oprávnene. Samotné banky v minulosti neoficiálne naznačili, že jednotlivé súdy sa nerozhodujú podľa rovnakých pravidiel. V niektorých regiónoch je snaha vyjsť podobným žalobám „viac v ústrety“.
Napriek významnému rozhodnutiu brnianskeho Ústavného súdu si Miroslav Antoňák zo Spotrebiteľského centra myslí, že slovenskí spotrebitelia stále majú šancu. „V akomkoľvek spore je päťdesiatpercentná pravdepodobnosť úspechu. Medzi SR a ČR je niekoľko rozdielov v rámci súdneho poriadku, ktoré sú viac v prospech spotrebiteľov.“ Potvrdzuje stiahnuté žaloby, no nie pre český precedens. Podania sťahovali v špecifických prípadoch – ak napríklad klient úver riadne nesplácal alebo voči nemu evidovala banka inú pohľadávku.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?